راکستار طی دو دهه اخیر بازیهای متعددی روانه بازار کرده که اکثرشان به راحتی لقب «شاهکار» را دریافت میکنند. بازیهای این کمپانی همیشه در زمان خود انقلابی و تاثیرگذار بودهاند و شاید از این منظر به خصوص، هیچ استودیو بازیسازی دیگری با راکستار رقابت نکند. یکی از مهمترین جنبههای کاری این توسعهدهنده آمریکایی توجه دیوانهوار به جزئیات و واقعگرایی بوده است. بازیهایی چون Red Dead Redemption 2 و GTA 4 هم دقیقا همین موضوع را اثبات میکنند. اکنون توقع مخاطبان از سطح واقعگرایی GTA 6 بسیار بالاست و راکستار – یا حداقل یکی از کارمندان سابق آن – نیز به چنین عنصری اشاره کرده است. با تمام این اوصاف، واقعگرایی بیش از حد به راحتی میتواند همه چیز را خراب کند.
واقعگرایی GTA 6 باید با ظرافت مدیریت شود
خیلی از مخاطبان و گیمرها انتظار دارند جی تی ای ۶ واقعگرایانهترین بازی تاریخ باشد. به واقعیت بدل شدن چنین انتظاری خیلی هم دور از دسترس نیست، چراکه ما شش سال پیش توانایی شگرف راکستار در این زمینه را با بازی رد دد ریدمپشن ۲ مشاهده کردیم. با این حال جزئيات بیش از حد و واقعگرایی کنترل نشده بعضا میتواند به ضرر یک بازی ویدیویی تمام شود.
به عنوان مثال، در Red Dead Redemption 2 شما معمولا بلافاصله پس از ارتکاب یک جرم (از دزدیدن یک اسب گرفته تا قتل یک NPC) به حالت Wanted یا همان تحت تعقیب درمیآیید. این موضوع تا حدودی در بازیهای GTA هم صدق میکند. به طور خلاصه میتوان گفت شما باید به نوعی تقاص کار اشتباهتان را پس بدهید و قرار نیست به راحتی از زیر تیغ بران قانون در بروید.
حال اگر جلوی قانون بایستید و تسلیم نشوید، اوضاع به شکل فزایندهای بدتر و بدتر میشود. با افزایش سطح «تحت تعقیب»، جایزه بزرگتری روی سر شما گذاشته شده و نیروهای قدرتمندتری برای شکار شما به صف میشوند. در رد دد ریدمپشن ۲ شما قادر هستید با مراجعه به دفاتر پست و پرداخت جریمه، از شر پلیس خلاص شوید.
در مواردی ممکن است شما در مکانی کاملا خلوت و خالی از NPC فردی را به قتل برسانید و بلافاصله نیز منطقه را ترک کنید. در چنین صورتی بازی باهم میزان مشخصی جایزه روی سرتان میگذارد. اما این مسئله زمانی واقعا آزاردهنده میشود که شما پول کافی برای پرداخت جریمه را نداشته باشید و اینگونه دیگر نمیتوانید با آرامش وارد شهری شوید که در آن مرتکب یک جرم شدهاید.
تماشا کنید: تریلر فنمید فیلم لایو اکشن GTA Vice City با بازی بن افلک!
اگر پلیس شما را در منطقه قرمز (که روی نقشه مشخص شده) ببیند، یک تعقیب و گریز طاقتفرسا آغاز خواهد شد. حال حتی اگر شما بدون کشتن کسی موفق به فرار از منطقه شوید، جایزه روی سرتان کمی افزایش خواهد یافت. در کل باید گفت تا زمانی که جریمه پرداخت نشود بازی مدام شما را مورد آزار و اذیت قرار میدهد و کار همه جوره برایتان دشوار خواهد بود.
این ویژگی محبوب واقعگرایی شگفتانگیزی را وارد بازی کرده اما همزمان میتواند برای عدهای از بازیکنان طاقتفرسا باشد. یکی از نقاط عطف بازیهای راکستار «آزادی عمل خارقالعاده» برای بازیکنان بوده و هست؛ در نتیجه این عنصر به خصوص خلاف ماهیت همیشگی بازیهای Rockstar عمل میکند. البته باید گفت این موضوع تا حدود زیادی با دنیای رد دد همخوانی دارد اما اگر قرار باشد سطح واقعگرایی GTA 6 از کنترل خارج شود (مخصوصا در زمینه سیستم تعقیب و گریز پلیس)، المان «سرگرمکنندگی» جی تی ای به کلی نابود خواهد شد.
راکستار چگونه میتواند واقعگرایی جی تی ای ۶ را تحت کنترل بگیرد
Red Dead Redemption 2 عنوانی دراماتیک و آهسته به حساب میآید و اکثر اوقات جزئيات فوقالعاده دقیق در آن گیمپلی را به شکل منفی تحت تاثیر قرار نمیدهد. اما تصور کنید که به صورت خواسته یا ناخواسته با ماشین از روی یک NPC در جی تی ای ۶ رد شوید و سپس پلیس آنقدر شما را تعقیب کند تا از نفس بیوفتید و تنها راه خلاص شدن از شر آنها هم پرداخت جریمهای سنگین باشد. آیا این موضوع به مرور زمان آزاردهنده و نامطلوب نمیشود؟
قطعا شما هم از شبیهسازیها و جنبههای واقعگرایانه بازی لذت خواهید برد، تا اینکه هوس کنید با یک ماشین پرسرعت سراغ NPCهای در حال استراحت در خط ساحلی بروید. اما در این نقطه با خود فکر میکنید که اگر این کار را انجام دهم، قرار است صدها و بلکه هزاران دلار جریمه گریبانگیرم شود و پلیس هم تا مدتها دست از سرم برنخواهد داشت.
اگر راکستار بخواهد چنین سطحی از واقعگرایی را وارد GTA 6 کند، قطعا به یک سری عنصر متفاوت جهت ایجاد توازن در بازی احتیاج خواهد داشت. یک نمونه از این میتواند قابلیت رشوه دادن به ماموران پلیس باشد تا شما بتوانید با پرداخت مبلغی نسبتا ناچیز از چنگ قانون بگریزید. مسیر دیگری که راکستار میتواند در جهت ایجاد آزادی عمل در پیش بگیرد، معرفی کدهای تقلب یا چیت به بازی خواهد بود. کدهایی مثل سلامتی بینهایت یا No-Wanted Level و امثال آن میتوانند به صورت دستی و دلخواه عنصر سرگرمکنندگی و آزادی عمل جنونآمیز را در اختیار بازیکن قرار دهند. صدالبته بازیهای راکستار همگی شامل کدهای تقلب میشوند؛ اما خب چند بازی اخیر این کمپانی کدهای سلامتی بینهایت یا No-Wanted Level را شامل نشده است.
هر چه باشد، ما فراموش نکردهایم که بازی GTA San Andreas تا حد زیادی به خاطر همین کدهای تقلب شگفتانگیز و آزادی عمل تقریبا بینهایتی که در اختیارمان قرار میداد، به یک عنوان کلاسیک و خاطرهانگیز تبدیل شده. در همین راستا راکستار باید حسابی مواظب عنصر واقعگرایی در GTA 6 باشد و از زیادهروی در این زمینه پرهیز کند.
بازی جی تی ای ۶ برای عرضه در پاییز ۲۰۲۵ روی کنسولهای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و سری اس برنامهریزی شده است. نسخه پیسی زمان نگارش این مطلب همچنان معرفی نشده اما انتظار می رود چیزی حدود یک سال پس از نسخههای کنسولی روانه بازار شود.
منبع: Tech4Gamers
یوتوب بازار استریت: بهترین کالاف دیوتی باز ایران کیه؟
دقیقا وقتی خیلی واقعی باشه دیگه از اون چارچوب بازی درمیاد لذت نداره