انیمهی Takopi’s Original Sin یک فرصت مجدد خواهد بود برای هر کسی که فکر میکند واقعا روان قدرتمندی دارد. شاید برای سرگرمی به تماشای انیمه مینشینید اما این هشدار را میدهم که انیمه تاکوپی نو گنزای اصلاً برای گذراندن وقت مناسب نیست، این انیمه یک پدیده به مراتب هیولاتر از این حرفها است اما چه چیز باعث شده که این هشدار را بدهم؟ خب کافی خواهد بود اگر تا انتها در نقد و بررسی انیمه Takopi’s Original Sin همراه مجله بازار باشید.
شاید نام انیمه تاکوپی اورجینال سین را شنیده باشید، انیمهای که در نامش به گناه اصلی تاکوپی اشاره دارد اما این انیمه برگرفته از مانگایی به نام Takopii No Genzai (نام ژاپنی که با زبان انگلیسی نوشته شده) اقتباس شده که اثری از تایزان ۵ است و بهعنوان مانگایی کوتاه در سالهای ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در شونن جامپ پلاس (Shonen Jump+) منتشر شد. تابستان امسال یعنی سال ۲۰۲۵ انیمه تاکوپی نو گنزای توسط استودیوی ENISHIYA به تصویر در آمد و با ۶ قسمت روانهی خانههای ما شد. درباره این انیمه صادقانه بگویم، Takopi’s Original Sin چه در قالب مانگا و چه انیمه، ترکیبی جسورانه از فانتزی کودکانه و درام روانشناختی است که داستان تاکوپی، موجودی فضایی معصوم از سیاره هپی را روایت میکند. او با ابزارهای جادوییاش (مانند قابلیت بازگشت زمان) به زمین میآید تا شادی را هدیه دهد اما برخوردش با شیزوکا، دختری گرفتار قلدری، غفلت خانوادگی و تروما، داستان را به کاوشی عمیق در گناه، رنج و محدودیتهای همدلی میکشاند.
اگر چه که عرفاً دیگر باید شروع به بررسی انیمهی گناه اصلی تاکوپی میکردم اما بهعنوان یک منتقد لازم است در همین ابتدا این اثر را نهتنها بهخاطر شجاعتش در پرداختن به موضوعات سنگین مانند قلدری، سوءاستفاده و چرخه خشونت بلکه بهخاطر تواناییاش در بهچالشکشیدن مخاطب با پرسشهای اخلاقی پیچیده تحسین کنم. البته اگر کمی وقت بیشتری میگذاشتند، فشردگی روایت و شدت احساسی آن تعادل بیشتری پیدا میکرد اما در هر صورت این اثر تجربهای بشدت جذاب قوی است که یا عمیقاً شما را مسحور میکند یا بیش از حد افسردگی را در شما میپروراند.
روایت از معصومیت بهسوی واقعیتهای دردناک میرود
در نقد Takopi’s Original Sin باید توجه ویژهای به مانگا داشته باشیم اما ابتداً انیمه را کالبدشکافی باید کرد. در این انیمه ۶ قسمتی که وفاداری خاصی به مانگا دارد، ما شاهد یک روایت فشرده هستیم، در واقع اقتباسی را میبینیم که با حفظ تمها و لحن اصلی که کمی الگو از انیمیشن fluid گرفته و در حال تلاش است تا با موسیقی احساسی و صداگذاری قوی بتواند بر تقویت داستان تاثیرگذار باشد. شما سکانسهای کلیدی فراوانی را خواهید دید که برای نمونه مانند تلاشهای تاکوپی برای اصلاح زندگی شیزوکا را میتوان مثال زد، این سکانسها هر یک با انیمیتی قدرتمند و تصویرگری فوقالعاده به اجرا در آمدهاند که شما را سوپرایز میکند.
مشخصاً قرار دادن یک موسیقی غمانگیز در بکگراند کار، توانسته تاثیر عمیقی بر داستان انیمه Takopi’s Original Sin بگذارد اما محدودیت زمانی باعث شده رویدادها گاهی عجولانه به نظر برسند. همانطور که میدانید انیمهها معمولاً بطور مفید در هر قسمت نهایتاً ۲۰ دقیقه هستند و این امر در انیمه تاکوپی اورجینال سین باعث شده برخی پیچشهای داستانی فرصت کافی برای گسترش نداشته باشند و باعث یک فشردگی سنگین شوند. عملاً میتوان این نوع ساخت را شمشیر دو لبه توصیف کرد چرا که ضربآهنگ سریع حوادث شما را شاید میخکوب کند اما این روند جلوی تکامل هر چه بیشتر پتانسیل را هم میگیرد، در نتیجه شاید این که بگوییم انیمه Takopii No Genzai داستانی تاثیرگذار و عمیقاً احساسی دارد اما ناتمام پیش میرود البته که در هر صورت شجاعت اجرای این ایده را من، تحسین میکنم.
شاید باز کردن یک پرانتز برای داستان مانگای تاکوپی نو گنزای در همینجا بد نباشد. ما در مانگا Takopii No Genzai شاهد دو جلد و ۱۶ فصل هستیم که همانند انیمهاش، داستانی فشرده اما تأثیرگذار ارائه میدهد. در داستان میبینیم که تاکوپی، موجودی هشتپا مانند که با لبخند همیشگی و ابزارهای جادوییاش که نمادی از خیر مطلق است میآید تا شادی آفرین باشد اما وقتی با زندگی تلخ شیزوکا و دیگر کودکان مواجه میشود، داستان بهسرعت به کاوشی در موضوعاتی مانند ترومای کودکی، چرخه خشونت خانوادگی و تلاشهای ناکام برای اصلاح گذشته تبدیل میشود.
ضربه اصلی داستان تاکوپی اورجینال سین با فلشبکها، تکرارهای زمانی و پانلبندی خلاقانه اتفاق میافتد و لایههای روانشناختی شخصیتها را بهخوبی نشان میدهد. متاسفانه فشردگی مانگا گاهی به ضررش تمام میشود چرا که احساس عجولانهبودن را تلقین میکنند و ممکن خواهد بود شما را با پرسشهای بیپاسخ رها کنند اما اجتناب از یک پایان خوش کلیشهای و ارائه دیدگاهی واقعیتر چیزی است که حداقل من آن را ترجیح میدهم.
اگر بخواهم انیمه را در مقابل مانگا قرار دهم، مشخصاً خواهم گفت که مانگا Takopi’s Original Sin فضای بیشتر و خلاقانهتری را برای روایتی عمیقتر ارائه میدهد اما انیمه Takopii No Genzai با تصاویر متحرک و صدا، تجربهای سینماییتر و احساسیتر خلق میکند. هر دو هم مشکلاتی مانند عدم تعادل بین تاریکی و امید را دارند و شاید بیش از حد رنج را به تصویر میکشند اما این مسئله برای انتقال پیام داستان ضروری به نظر میرسد پس بهتر است هر که روحیه و روان ضعیفتری دارد سراغ چنین چیزی نرود.
شخصیتها یک بازتابی از واقعیتهای خاکستری
شخصیتها بهخوبی در ذهن شما جا باز کرده و ماندگار میشوند انیمه گناه اصلی تاکوپی در طراحی ساده و عبارات کودکانهاش توانسته نمادی از معصومیت در برابر پیچیدگیهای انسانی را پیادهسازی کند. شما در انیمه شخصیتها را با صداگذاری و انیمیشنی زنده خواهید دید که میتوانند از همان ابتدا اتصال لازم برای همگام شدن با ذهن شما را داشته باشند. بگذارید برای این منظور مثالی بزنم، شما خواهید دید که صدای تاکوپی در دوبله ژاپنی، با لحن معصومانهاش، تاثیر او را دوچندان میکند و بازیگران شیزوکا و مارینا عمق احساسی را بهخوبی منتقل میکنند.
اما چه چیزی روند انیمه اکوپی اورجینال سین را در بحث شخصیتپردازی مختل میکند؟ باز هم محدودیت زمانی انیمه باعث شده برخی شخصیتهای فرعی کمتر توسعه یابند و بزرگسالان همچنان کمی یکبعدی باقی بمانند که از یک زاویه میتوان آن را هطور دردناکی موثر توصیف کرد و از زاویه دیگر آنها را صرفاً رباتهایی یکسان دانست.
در مانگا Takopi’s Original Sin، شیزوکا و دیگر کودکان مانند مارینا، بهعنوان محصول محیطشان نشان داده میشوند، یعنی نه قهرمان هستند و نه میتوانند شرور باشند بلکه فقط افرادی گرفتار در چرخههای رنج هستند. این مسئله باعث میشود که من بهعنوان رسم واقعی تصویرِ دقیقِ انسانی، باز هم کلمه ستایش را درباره این انیمه به کار ببرم اما این که شخصیتهای بزرگسال گاهی کلیشهای به نظر میرسند و والدینی بدون عمق کافی که صرفاً «سمی» هستند، شاید تکرار تلاشهای تاکوپی را برای شما یکنواخت کند.
مانگا Takopii No Genzai بهخاطر فضای بیشتری که داشته، انگیزههای شخصیتها را با جزئیات بیشتری نشان میدهد، در حالی که انیمه Takopi’s Original Sin با کمک صدا و تصویر پویا، احساسات را تقویت میکند. هر دو نسخه شخصیتها را بهعنوان آینهای از واقعیتهای انسانی ارائه میدهند که چه بیننده. چه خواننده را وادار به همدردی میکند، حتی وقتی انتخابهایشان دردناک است.
شاید Takopii No Genzai یک تلنگر است
تصویری از مانگای Takopi’s Original Sin
در هر صورت شما چه مانگا و چه انیمه گناه اصلی تاکوپی را دنبال کنید، با یک رنگ مایه مشابه طرف خواهید شد چرا که انیمه وفادارانه به مانگا، هر دو با هم به موضوعات سنگینی مانند قلدری ترومای کودکی، سوءاستفاده، گناه و انتقال نسلبهنسل خشونت میپردازند. آنچه انیمه تاکوپی را متمایز میکند، کاوش محدودیتهای همدلی است، یعنی اینکه چگونه نیت خیر میتواند به نتایج فاجعهبار منجر شود. این موضوع تمثیلی بر خطرات مهربانی سادهلوحانه توصیف میشود و عملاً نمایشگاه والدین سمی محسوب میشود چرا که بهخوبی مسائل اجتماعی مانند تاثیر محیط بر رفتار کودکان را به شکل تصویر در آوردهاند.
مشخصاً انیمه تاکوپی نو گنزای سنگین است آنقدر که عملاً برای برخی طاقتفرسا محسوب شود. بخواهم رو راست توضیح دهم، علائم چیزهایی مانند خودکشی، خشونت و سوءاستفاده به وضوح در روند این انیمه دیده میشوند و به همین دلیل این اثر برای مخاطبان حساس، نامناسب تلقی میشود. شاید مهمترین خاصیت این روایت بینظیر همان تلهایی است که مانگا و انیمه، هر دو برای ما تدارک دیدهاند و آن هم روبهرو شدن با پرسشهای عمیق فلسفی مانند «آیا میتوان گذشته را اصلاح کرد؟» یا «همدلی تا کجا میتواند پیش برود؟» مسحوب میشود.
انیمه Takopi’s Original Sin را کنتراست بصری و احساسی مناسب میتوان دانست
همانطور که بالاتر اشاره کردیم این انیمه توانسته با الهام گرفتن از انیمیشن Fluid، یک اثر با سبکی مناسب را ارائه دهد و بهخوبی رنگهای زنده و کنتراستهای بصری را رعایت کند. یکی از جذابیتهای این انیمه همان ظاهر بامزه تاکوپی در برابر صحنههای تاریک است که توانسته یک هویت بصری قابل توجه را به تصویر بکشد و همین مسئله تاثیر داستان را دوچندان میکند. در صداگذاری هم خوب عمل کردهاند چرا که میبینید صدای معصومانه تاکوپی بخصوص در هویت صوتی اصلی یعنی ژاپنی، با ظرافت توسعه یافته و موسیقی متن غمانگیز آن زیبایی مسحور کنندهای برای این روایت خلق میکند.
البته ممکن خواهد بود در زمان تماشا انیمه Takopii No Genzai حس کنید که موسیقی گاهی با شدت داستان همخوانی ندارد و برخی صحنههای گرافیکی به دلیل خشونت و برانگیختن روان، برای بینندگان حساس بیش از حد سنگین تلقی میشود. البته در مانگا، سبک هنری تایزان ۵ ترکیبی از سادگی کودکانه مانند طراحی بامزه تاکوپی در مانگا Takopii No Genzai است اما تصویرهایی که طراحی شده تکاندهنده هستند.
مانگا پانلبندی خلاقانهای دارد و استفاده از سایهها، زوایای غیر معمول و فضاهای خالی برای نشاندادن تروما توانسته عمیقتر بستر روایی را منعکس کند. عملاً میتوان مانگای آن را فانتزی اما تسخیرکننده توصیف کرد ولی برخی صحنههای گرافیکی به معنای واقعی کلمه برای کسانی که حساس هستند، تهوعآور محسوب میشود اما برای انتقال بار داستان، وجود آنها الزامی است.
در انتها Takopi’s Original Sin را چطور انیمهای بدانیم؟
آثار دیگری هستند که شاید بتوانند کمی شبیه به Takopi Original Sin عمل کنند، مثلاً Puella Magi Madoka در بطن ماجرا با ترکیب ژانر فانتزی با ژانر تاریکی روانشناختی، شبیه به تاکوپی اورجینال سین است اما Madoka بر قراردادهای جادویی تمرکز دارد. همچنین اگر Magica، Erased، Goodnight Punpun یا Grave of the Fireflies را تماشا کرده باشید، میدانید تا حدی انیمه شبیه به Takopii No Genzai هستند اما تاکوپی اورجینال سین احساسیتر و تاریکتر از Erased، فشرده و فانتزیتر از Goodnight Punpun و مدرن و فانتزیتر Grave of the Fireflies مسحوب میشود. در هر صورت انیمه گناه اصلی تاکوپی نقاط قوتی مانند عمق تمها، تاثیر احساسی، نوآوری و اقتباس موفقاش دارد ولی در مقابل به پایانبندی عجولانه، فشردگی و عدم تعادل داستان از نقاط ضعفش شمره میشود.
در نهایت تاکوپی نو گنزای در هر دو قالب مانگا و انیمه، اثری است که شما را به چالش میکشد، قلبتان را میشکند و دیدگاهتان را نسبت به شادی، گناه و همدلی تغییر میدهد. من بخواهم اگر بخواهم صرفاً به دلیل علاقهام به این سبک نمره بدهم ۹.۵ را انتخاب میکنم اما اگر منصفانه بخواهیم نمره دهیم به این اثر، شاید ۸.۵ نمره واقعگرایانهتری باشد، چه در انیمه و چه در مانگا. انیمه گناه اصلی تاکوپی یک شاهکار ناهموار که بهخاطر شجاعت، عمق و نوآوریاش میدرخشد اما بهخاطر فشردگی و شدت احساسیاش گاهی تعادل را از دست میدهد.
اگر آماده محتوای سنگین با هشدارهای خشونت بالا هستید، این اثر را از دست ندهید. «تاکوپی» یادآوری میکند که شادی واقعی نه از ابزارهای جادویی یا نیت خیر سادهلوحانه بلکه از درک عمیق و پذیرش واقعیتهای دردناک سرچشمه میگیرد. نظر شما چیست؟ کیفیت این انیمه را چطور میبینید؟ دیدگاهتان را با سایر کاربران مجله بازار به اشتراک بگذارید.
سیندرلا تا لیمو عسلی؛ میزگیم و دوبله فان با سارا جامعی
نظرات