10 سریال روانشناختی
اخبار سینما و انیمیشن انتخاب سردبیر برترین‌ها برترین‌های سینما و انیمه سینما

بهترین سریال های روانشناختی که نباید دیدن آن‌ها را از دست بدهید

سریال های روانشناختی عموماً بر روی کارکردهای درونی ذهن انسان تمرکز می‌کنند و اغلب مضامین دستکاری و درگیری ذهنی را بررسی می‌کنند. برخلاف آثار هیجان‌انگیز سنتی که بر اکشن‌های بیرونی و سکانس‌های پرتعلیق تکیه می‌کنند، تریلرهای روانشناختی جدید عمیقاً در پیچیدگی‌های روان شخصیت‌ها کاوش و اغلب مرز بین واقعیت و توهم را محو می‌کنند. این داستان‌ها اغلب دارای راوی‌های غیرقابل اعتماد، گره‌های داستانی پیچیده و ابهامات اخلاقی هستند که در حین باز شدن لایه‌های روایت، نفس مخاطب را در سینه حبس می‌کنند.

مردم هنگام دیدن چنین سریال‌هایی ترشح آدرنالین زیادی را تجربه می‌کند. همچنین تلاش برای کنار هم قرار دادن قطعات پازل روایت اثر، کاری سرگرم‌کننده است. این سریال‌ها تلاش می‌کنند در سطحی کاملا احساس با مخاطبین ارتباط برقرار کنند. یعنی می‌کوشند اضطراب‌ها و ترس‌های مخاطب را بازیچه‌ی روایت خود کنند. برخی از این تریلرها مثل کارآگاه واقعی و لوتر، ترکیبی از ژانر روانشناختی و پلیسی هستند. از طرف دیگر سریال‌هایی مثل تاریکی و آینه سیاه، داستان‌های علمی تخیلی و ماورالطبیعه را با داستان‌های روانشناختی ترکیب می‌کنند. در ادامه این مقاله به رتبه‌بندی ۱۰ مورد از بهترین سریال های روانشناختی می‌پردازیم.

۱۰. سریال اشیای تیز، به بررسی چرخه‌های سوء استفاده می‌پردازد

سریال روانشناختی اشیا تیز

ژانر: جنایی، درام، رازآلود

اشیای تیز، مینی سریال هیجان انگیز روانشناختی HBO محصول ۲۰۱۸ است. این سریال روایت یک خبرنگار جنایی به نام کامیل پریکر است که به زادگاهش بازمی‌گردد تا پرده از قتل وحشیانه دو دختر جوان بردارد. امی آدامز در نقش کامیل و پاتریشیا کلارکسون نقش آدورا مرموز، مادر کامیل را بازی می‌کنند. این سریال بر اساس اولین رمان گیلیان فلین است که در سال ۲۰۰۶ نوشت. او بعداً مکان‌های تاریک و دختر گمشده را نوشت. فلین تهیه کننده اجرایی و یکی از نویسندگان فیلم‌نامه‌ی اشیای تیز بود.

روایت این سریال به بیان این مسئله می‌پردازد که چگونه اعضای یک خانواده می‌توانند زخم‌های عمیقی بر روان یکدیگر به جای بگذارند. گذشته‌ی آشفته‌ی کامیل، بخش روانشناختی و رازآلود سریال را تشکیل می‌دهد. همچنین وابستگی شدید او به الکل ماجرا را پیچیده‌تر می‌کند تا جایی که…

اثر سینمایی Gone Girl با الهام از زندگی واقعی ساخته و پرداخته شده است

۹. شکارچی ذهن داستان نزدیک شدن به شیطان را روایت می‌کند

سریال شکارچی ذهن

ژانر: جنایی، درام، رازآلود، تریلر

یکی از جذاب‌ترین سریال های روانشناختی، شکارچی ذهن است. سریال شکارچی ذهن نتفلیکس در ژانر روانشناسی جنایی و جرم‌شناسی اتفاق می‌افتد. این سریال بر اساس کتاب غیرداستانی Mindhunter: Inside the FBI’s Elite Serial Crime Unit اثر جان ای داگلاس و مارک اولشاکر ساخته شده است. این سریال دارای گروه بازیگران با استعدادی با حضور جاناتان گروف، هولت مک کالنی و آنا تورو است. این سریال توسط جو پنهال ساخته شده و تهیه کننده اجرایی آن دیوید فینچر بوده. او همچنین چندین قسمت را کارگردانی کرده و به عنوان شورانر نیز عمل کرده است.

در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰، ماموران FBI، هولدن فورد و بیل تنچ و پروفسور روانشناسی وندی کار، با مصاحبه و مطالعه با قاتلان زنجیره‌ای برای درک رفتار آن‌ها، پیشگام عمل جرم‌شناسی بالینی شدند. همان‌طور که آن‌ها عمیق‌تر در ذهن برخی از بدنام‌ترین قاتلان آمریکا کاوش می‌کنند، خود را درگیر تاریکی‌هایی می‌بینند که با آن‌ها روبرو می‌شوند. این تاریکی‌ها هم در بیرون و هم در درون کاراکترهای اصلی خودش را نشان می‌دهد. شکارچی ذهن با توجه دقیق به جزئیات، کاوشی تفکر برانگیز در مورد روان انسان و ماهیت شر است.

۸. لوتر وارد بازی‌های عمیق روانشناختی می‌شود

سریال روانشناختی لوتر

ژانر: تریلر

لوتر یک سریال از بی‌بی‌سی وان در سال۲۰۱۰ است. این مجموعه حول محور بازرس ارشد کارآگاه جان لوتر می‌چرخد. وی در حال بررسی برخی از فجیع‌ترین جنایات لندن با روش‌های غیرمعمول است. از طرفی به طور همزمان دارد با نیروهای اهریمنی درونی خود می‌جنگد.  داستان پرتنش و ضدقهرمان دوست‌داشتنی‌اش، برای طرفداران داستان‌های هیجان‌انگیز مناسب است. بی‌راه نیست اگر بگوییم یکی از بهترین سریال های روانشناختی تاریخ است. لوتر همچنین یکی از بهترین روایت های پلیس بریتانیا در تمام دوران است.

سریال لوتر مملو از موش و گربه بازی و شخصیت‌های پیچیده در یک فضای شهری شیک است. این نمایش توسط نیل کراس و با بازی محسور کننده‌ی ادریس البا ساخته شده است. آشفتگی درونی لوتر و پیگیری بی وقفه‌ی او برای تحقق عدالت، درون مایه روانشناختی سریال را می‌سازد. همچنین روث ویلسون در نقش آلیس مورگان مرموز می‌درخشد. جامعه شناسی که در طول سریال رابطه پیچیده‌ای با لوتر برقرار می‌کند.

۷. کارآگاه حقیقی: یک سریال جنایی با ستارگان پُرآوازه

مجموعه تلویزیونی کارآگاه حقیقی

ژانر: جنایی, درام ، رازآلود

هر فصل از سریال  True Detective که توسط نیک پیزولاتو ساخته شده، روایتی مستقل است که مجموعه متفاوتی از کارآگاهان را دنبال می‌کند. این کارآگاهان که در هر فصل تغییر می‌کنند، پرونده جنایات آزاردهنده‌ای را بررسی می‌کنند. در این مجموعه گلچین بازیگران مطرحی مانند متیو مک کانهی، وودی هارلسون، کالین فارل، ریچل مک آدامز، ماهرشالا علی و جودی فاستر در نقش‌های اصلی حضور دارند. این سریال در میان سریال های روانشناختی، به خاطر نحوه داستان‌گویی و کاوش‌های دلهره‌آور در شرایط روانی انسان مشهور است. جالب است بدانید که با انتشار هر فصل جدید از این مجموعه، جوایز امی و SAG زیادی به آن تعلق می‌گیرد.

از خلیج وهم‌انگیز لوئیزیانا گرفته تا خیابان‌های لس آنجلس، True Detective در هر داستان، محیط متفاوتی را بررسی می‌کند. فیلمبرداری چشمگیر و لحن فلسفی این سریال، اغلب از انتظاراتی که از درام‌های جنایی سنتی داریم می‌رود. پیچیدگی شخصیت‌ها به گونه‌ای است که حتی در مرحله فیلمنامه هم می‌تواند شگفت‌انگیز باشد. اما بازی درخشان بازیگران این سریال، آن را به یک سریال مشهور و به یاد ماندنی تبدیل کرده است.

۶. سریال گناهکار در هر قسمت گره جدیدی به داستان اضافه می‌کند

سریال روانشناخی گناهکار

ژانر: جنایی, درام ، رازآلود

The Sinner سریالی بسیار متفاوت درمیان سریال‌های  روان‌شناختی است. زیرا شخصیت اصلی آن به جای تعقیب یک جنایتکار مرموز یا ناشناس، روی این موضوع تمرکز می‌کند که اصلا چرا کسی مرتکب جنایت می‌شود. بیل پولمن نقش کارآگاه هری امبروز را بازی می‌کند. او یک ضدقهرمان پیچیده است که در هر فصل تحقیقات جدیدی را انجام می‌دهد. علی‌رغم این‌که این کار عواقب سختی برای او به همراه دارد. جسیکا بیل، مت بومر و کری کون بخشی از بازیگران با استعداد گروه هستند.

این سریال بر اساس رمانی به همین نام اثر پترا هامس‌فر است. هر فصل حول محور یک معمای مستقل می‌چرخد که در آن یک فرد به ظاهر عادی دست به یک عمل خشونت‌آمیز تکان‌دهنده و غیرقابل توضیح می‌زند. هنگامی که کارآگاه از گذشته مجرمان مطلع می‌شود و انگیزه‌های پشت جنایات آن‌ها را کشف می‌کند، آسیب‌های روانی و اسرار مدفون خودش را نیز کشف می‌کند. یکی از بزرگترین شاهکارهای The Sinner این است که پیچیدگی‌های روان‌شناختی قهرمان داستان را به واسطه‌ی هر تحقیق آشکار می‌کند.

۵. آینه سیاه گلچینی از ناهنجاری‌های اجتماعی را به تصویر می‌کشد

بلک میرور

ژانر: علمی-تخیلی، تریلر

آینه سیاه یک مجموعه درخشان در نتفلیکس است که پیامدهای نگران کننده فناوری مدرن بر جامعه و رفتار انسان را بررسی می‌کند. هر قسمت از این سریال که توسط چارلی بروکر خلق شده است، داستانی مستقل را ارائه می‌دهد. داستان‌هایی که در آینده‌ای نزدیک یا دور به نوعی اتفاق خواهند افتاد. بسیاری از بازیگران بزرگ از جمله مایلی سایرس، جان هام، زازی بیتز و دانیل کالویا در قسمت‌های Black Mirror نقش آفرینی کرده‌اند.

از خطرات گسترش رسانه‌های اجتماعی گرفته تا معضلات اخلاقی هوش مصنوعی یا واقعیت مجازی، Black Mirror اغلب داستان‌های تامل برانگیزی ارائه می‌دهد. ویژگی اصلی این سریال مضامین تامل برانگیز آن است که به اضطراب‌ها و نگرانی‌های انسان معاصرمی‌پردازد. این سریال با ترکیب منحصر به فرد داستان‌های علمی-تخیلی و روانشناختی، یکی از تاریک‌ترین سریال های روانشناختی است که در سال‌های اخیر ساخته شده.

۴. سریال خدمه‌ی پرواز ترکیبی از تریلر روانشناختی و ژانر کمدی

سریال روانشناختی خدمه پرواز

ژانر: درام، رازآلود، کمدی

The Flight Attendant یک سریال دو فصلی از HBO است. این سریال رمز و راز و کمدی تاریک را درهم می‌آمیزد. روایت آن، زندگی پر هرج و مرج مهماندار هواپیما Cassie Bowden را دنبال می‌کند که زندگی‌اش با بیدار شدن در اتاق هتلی در بانکوک در کنار یک جسد تغییر می‌کند. او هیچ خاطره‌ای از اتفاقات شب قبل ندارد. این سریال برگرفته از رمانی به همین نام نوشته کریس بوجالیان است. بازی خیره‌کننده‌ی Kaley Cuoco نامزد جایزه امی شده است.

The Flight Attendant با داستان‌سرایی سریع و شخصیت‌های عجیب و غریبش، روایتی هیجان‌انگیز است. جنبه‌های کمدی تاریک سریال کاملاً با جنبه هیجان‌انگیز روان‌شناختی آن مطابقت دارد، زیرا رویدادهای غیر منتظره در نهایت به رویدادهایی الهام‌بخش و خنده‌‌دار در همان زمان ختم می‌شوند. همه چیز در زندگی Cassie در هر قسمت عجیب‌تر می‌شود. تا جایی که مخاطب از خود سوال می‌کند که آیا می‌توان به دیدگاه او اعتماد کرد یا نه.

۳. میر اهل ایست تاون، مجموعه‌ای پر از پیچیدگی‌های داستانی

سریال میر از ایست تاون

ژانر: جنایی، درام، رازآلود

Mare of Easttown یک سریال از HBO با بازی کیت وینسلت است. داستان این سریال روایت یک تراژدی در شهری کوچک در حومه پنسیلوانیا است. کارآگاه کارکشته ماره شیهان درگیر مسائل و گرفتاری‌های خانوادگی است. در همین حین باید به پرونده چندین قتل بپردازد. ایوان پیترز، ژان اسمارت، انگوری رایس و کیلی اسپانی از بازیگران فوق‌العاده‌ی این مجموعه هستند.

این سریال نگاهی بسیار شفاف به غم و اندوه دارد. داستان به ما نشان می‌دهد که هر یک از شخصیت‌های خانواده ماری با سوگ چگونه برخورد می‌کنند. زیرا داستان پس از خودکشی پسر ماری شروع می‌شود. جذابیت اصلی این مورد از سریال های روانشناختی به جز بازی بازیگران، در فیلمنامه درخشان آن است. Mare یک قهرمان جذاب است که گاهی قوی و گاهی آسیب‌پذیر ظاهر می‌شود. همچنین شخصیت‌های فرعی نیز با جزییات ظریفی داستان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

۲. سریال تاریک، روایتی پیچیده از سفر در زمان

تریلر روانشناختی دارک

ژانر: جنایی، درام، رازآلود، علمی-تخیلی، تریلر

دارک یک سریال علمی تخیلی آلمانی در نتفلیکس با بازی لوئیس هافمن، لیزا ویکاری و الیور ماسوچی است. این سریال به دلیل فیلمبرداری و طراحی صدا قابل توجه خود نگاه‌ها را خیره کرد. داستان سریال در شهر خیالی ویندن آلمان اتفاق می‌افتد. این مجموعه چند نسل از خانواده‌های به هم پیوسته‌ای را دنبال می‌کند که توسط پدیده سفر زمان تسخیر شده‌اند.

دارک به دلیل طرح منحصر به فردش، یک پازل پیچیده و پر از پیچ و تاب، به شهرتی جهانی رسید. این سریال وهم‌آور و فلسفی، لایه‌هایی از نمادگرایی و خطوط داستانی به هم پیوسته دارد. هر فصل داستان شخصیت‌ها و مرز بین خیال و واقعیت را پیچیده‌تر می‌کند. تا جایی که پایان آن غیرقابل پیش‌بینی می‌شود.

۱. تویین پیکس، یک سریال جنایی کلاسیک

سریال روانشناختی تویین پیکس

ژانر: درام، رازآلود

یکی از عجیب‌ترین واقعیت‌ها درباره تویین پیکس، روند ساخت آن است. Twin Peaks اولین بار در سال ۱۹۹۰ از ABC پخش شد. پس از پخش دو فصل در سال ۱۹۹۱ متوقف شد. بعد از ۲۵ سال فصل سوم آن با همان بازیگران در سال ۲۰۱۷ ساخته و پخش شد! این سریال که توسط مارک فراست و دیوید لینچ ساخته شده است، به دلیل وجود نمادها و ترکیب آن با رویه پلیسی، طرفداران زیادی دارد. بازی کایل مک لاکلان  او را یکی از خاطره انگیزترین کارآگاهان تلویزیونی تمام دوران کرد. بازیگران گروه شامل مدچن آمیک، دانا اشبروک، لارا فلین بویل و شریلین فن هستند.

فصل ۱ و ۲ Twin Peaks را می توان به عنوان یک سریال جداگانه از فصل سوم آن تحلیل کرد. در حالی که درک فصل ۳ Twin Peaks سخت‌تر است. قسمتی که در دهه ۱۹۹۰ در تلویزیون پخش شد، یکی از سریال های روانشناختی سورئالیستی است. وقتی مامور اف بی آی دیل کوپر برای تحقیق در مورد قتل مرموز لورا پالمر به شهر کوچک توئین پیکس می‌رود، همه چیز عجیب و غریب می‌شود. اگر قصد تماشای این سریال را دارید باید بدانید که این تجربه مشابه هیچکدام از تجربیات قبلی شما نخواهد بود.

جزئیات جدیدی از فیلم جوکر ۲ یا همان نسخه موزیکال فاش شده است

افراد زیادی به شناخت دنیای درونی انسان‌ها علاقه دارند. برای این علاقه‌مندان چه چیزی جذاب‌تر از سریال های روانشناختی خواهد بود؟ در این مقاله به رتبه‌بندی ۱۰ مورد از بهترین سریال های روانشناختی تاریخ پرداختیم. سریال‌هایی که با پیچیدگی‌های فراوان و ایجاد تعلیق و گره در داستان، فکر مخاطبین را درگیر می‌کنند. در کامنت‌ها برای ما بنویسید که آیا هیچکدام از این سریال‌ها را دیده‌اید؟ به نظر شما کدام یک ارزش دیدن دارد؟

بهترین سریال روانشناختی کدام است؟

تویین پیکس بهترین سریال روانشناختی است. این تریلر، توانسته نمره ۸.۸ را در IMDB به خود اختصاص دهد. روایت عجیب و پیچیدگی‌های فراوان آن شما را میخکوب خواهد کرد.

سریالی درباره هوش مصنوعی و تکنولوژی چیست؟

سریال بلک میرر یا همان آینه سیاه به بررسی ابعاد مختلف پیشرفت تکنولوژی می‌پردازد. هر اپیزود این سریال به داستانی متفاوت با شخصیت‌های متفاوت می‌پردازد.

منبع : cbr

 


بهترین بازی‌های ۲۰۲۴ با امید لنون و شایان

بهترین بازی‌های 2024 با امید لنون و شایان

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها