نمیدانم یادتان میآید یا خیر اما باید بگویم که بعد از سالها بالاخره شاهد عرضهی نسخهی دوم یکی از نوستالژیکترین بازیهای ویدیویی یعنی World of Goo 2 هستیم و قرار است در این مطلب به این مورد بپردازیم که آیا این محصول میتواند بهتر از شماره قبل خود عمل کند یا خیر. در ادامه همراه مجله بازار باشید.
در تمام این سالها زمانیکه از نام بازیهای مستقل چیزی میشنوم یا به پدیدهی تکراری بودن بازیهای AAA میرسم، به این اعتقاد خود بر میخورم که «ایدههای نو و جذاب در بازیهای مستقل» پر رنگتراند و حتی بیشتر نیز دیده میشوند و در نهایت هم عملگرایی مثبتی را هم از خود بر جای میگذارند؛ به همین ترتیب اگر بخواهم یکی از بهترین و موفقترین بازیهای مستقل را نام ببرم صددرصد به World of Goo اشاره میکنم چرا که با جدیت شاخصی، به عملکرد و ایدههایش بها داد و محصولی را روانهی بازار کرد که در آن زمان حسابی ترکاند و خوش درخشید. جالب است بدانید که World of Goo در سال ۲۰۰۸ میلادی و تنها توسط دونفر با نام استودیو بازیسازی ۲D Boy ساخته شد و در دسترس کاربران ویندوز و کنسول Wii قرار گرفت.
اتفاق ویژهی دیگر World of Goo این بود که این اثر توانست میانگین نمره ۹۴ از ۱۰۰ را در وبسایت متاکریتیک کسب نماید و خروجی بسیار خوبی از خود بهنمایش بگذارد. این موضوع زمانی جذابتر میشود که بدانید این پروژه صرفا در نگاه اول و تولیدات مختلف، یک بیس «دانشجویی» بود و هیچ الگوریتم تجاری یا پلن درآمدزایی برای استودیو در دست نداشت و تنها با ۱۰هزار دلار پروسهی تولید خودش را جلو برده بود تا اینکه با ایدههای مختلف به یک محصول کامل تبدیل شد و چیزی شد که همین الان آن را با نام World of Goo میشناسیم. در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ میلادی هم شایعات مبنیبر تولید نسخهی دوم این بازی منتشر شده بود اما در همان زمان این شایعات به حکم اجرایی نرسیدند تا اینکه در رویداد The Game Awards 2023 مدال طلایی خود را بر گردن آویختند و مهر انتشار نسخهی دوم را به ثبت رساندند.
اما سوال ماجرا اینجا به میان میآید؛ آیا بازی World of Goo 2 همانند World of Goo 1 میتواند ثابتقدم خونههای مردم شود یا صرفا ردیف اضافهای محسوب میشود که برای پر کردن یک دنبالهی بیارزش، طراحی و منتشر شده است؟ برای مطالعهی پاسخ این سوال میبایست در ادامه همراه مجله بازار باشید.
همان رویدادهای تکراری با چاشنی نو؟ آیا World of Goo 2 تازهنفس است؟
طبق جهان و گیمپلی بازی World of Goo، نسخهی دوم نیز طبیعتا از همان روند گیمپلیمحور نسخهی اول بهرهوری میکند و صرفا مراحل را در این موضوع خلاصه میکند که توپهای گوی یا مگنتطور را به لولهها برسانیم تا مراحل بازی را تکمیل کرده و به مرحلهی بعدی عبور کنیم. هر مرحله در World of Goo 2 شامل سهچالش اضافی میشود که طبق آنها توپهای بازی نیز برآورد شده و منتقل میشوند. تعداد حرکات و انتخابهای بازیکن هم با ترکیب الگوهای زمانی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و در مسیر این سهچالش مختلف تاثیرگذار هستند؛ سادهتر بگویم، شما با بهرهوری از زمان و مقدار چالش مشخص شده، میتوانید آنها را تکمیل کرده و بهسراغ چالش بعدی بروید. جالب است بدانید که این بازی شامل پنج چپتر و بیش از پنجاه مرحله است.
این مهم را هم خوب است که بدانید، مراحل بازی خطی نیستند و برای تکمیل هرکدام از آنها بایستی از خلاقیتتان استفاده کرده تا از چپترهای مختلف عبور کنید و آنها را به اتمام برسانید. این موضوع غیرخطی بودن بازی، زمانی جذابتر میشود که با چالشهای اشاره شدهی World of Goo 2 ترکیب شده و ارزش تکرارپذیری بازی را بیشتر میکنند؛ درواقع آنقدر آزادی عمل زیادی در اختیار دارید که میتوانید یک مرحله را بارها و بارها و بهروشهای متعدد تجربه کرده و از روند روبه تکرارشان بههیچ عنوان خسته نشوید. در صورتی هم که با یک مرحلهی بسیار سخت روبرو شدید میتوانید از تابلوهای راهنمایی بازی بهنام (Hint) استفاده کنید تا مسیر روندتان را راحتتر پیدا کرده و پیشبرد بهتری را کسب نمایید. اگر اوضاعتان خیلی وخیم شد و به خاتمهی صبرتان رسیدید کافی است با زدن دکمهی (Skip) آن چالش را رد کرده و به مرحلهی بعدی بروید؛ به همین خاطر استودیو ۲D Boy با استفاده از این روشها، نگرانیهای زیادی را برطرف کردند و بهمدل دلچسبتری رسیدهاند.
یکی از نکات جالب دیگر UI بازی این بود که اگر شما به یکباره دچار اشتباه شوید و سازهای را در مسیر غلطی بگذارید و این اشتباه، باعث خراب شدن کل عملکرد و نقشههایتان شود، کافی است روی «حشرهای سفید رنگ» که مقابل چشمانتان قرار گرفته است کلیک کنید، خواهید دید که همهچیز دوباره ریست میشود و بازی به حالت اول خود بر میگردد. از آونجایی هم که مدل گیمپلی World of Goo 2 تم فیزیکالتری به خود گرفته است، وجود چنین ویژگی مثبتی از آن نکات بسیار مهم و حائز اهمیتی محسوب میشود که انتظار وجود داشتنش را داشتیم و واین حاضر بودن را استودیو ۲D Boy به بهترین شکل ممکن رقم زده و فراهم کرده است.
تنوع مراحل و محیطهای بازی بهخوبی به سرانجام رسیدهاند
همانطور که قبلتر هم اشاره کرده بودم، در بازی توپهای گوی مختلفی وجود دارند که هرکدام از آنها فیچر بهخصوص خود را در اختیار ما میگذارند. در World of Goo 2 شاهد این ماجرا هستیم که گویها علاوهبر موارد «سیاه رنگ» از مدلهای دیگری نیز استفاده کردهاند؛ برای مثال در بین آنها میتوانیم گوهایی سبزرنگ یا بادکنک شکل ببینیم که با قابلیت استفاده مجدد فراهم میشوند و یا از آن طرف گوهای سفیدی را مشاهده کنیم که دارای ویژگی انتقال مادهای چسبندهطور هستند و در زاویهای دیگر میتوانیم گوهای قرمزرنگی را ببینیم که با استفاده از ویژگی گوهای سفید رنگ، بزرگتر شده و عملکرد خود را بهتر از قبل میکنند. پازلها و ترکیببندی گوهای مختلف بازی بهخوبی در World of Goo 2 به جریان افتادهاند و نتیجهی منحصربهفردی را رقم زدهاند که ارزش تجربهی این اثر را در نهایت بالا میبرند.
طراحی محیط و واکنشپذیری گویها با محیط اثر و پازلهای مختلف هم بهخوبی انجام شدهاند، این وسط هم مبحث صداگذاری و موسیقی خاص بازی، کار را تکمیلتر میکنند و جهان نوستالژیک گوهای سیاه را باریدیگر زنده مینمایند. محیطهای هر مرحله با مرحلهی دیگری تفاوتهای زیادی دارد و همین امر موجب میشود که چشمان شما دچار احساسات تکراری بودن نشود و از ریتم بازی نیز خسته نشوید. هر مکان دارای ویژگیهای منحصربهفردی است که این موارد شما را به چالش خواهند کشید؛ حتی جالب است بدانید که نورپردازیهای World of Goo 2 شامل آب و هوای تاریک و روشن هم میشود، به همین خاطر مطمئن باشید که حس و عملکرد خوبی را تجربه خواهید کرد. از لحاظ فنی هم میبایست بگویم که بازی World of Goo 2 حداقل برای من بهشکل مثبتی اجرا شد و چیز خاصی را مشاهده نکردم که بتوانم از حیث فنی به آن اشکال بگیرم، به همین خاطر هم از نظر بخش فنی، این اثر نمرهی کاملی را از سمت من دریافت خواهد کرد.
شاید بتوانم یکی از مشکلات بازی World of Goo 2 را بیان کنم به این مورد میبایست بپردازم که سختی و راحتی مراحل آنطور که باید و شاید بالانس نیستند. مثلا ممکن است در اواسط تجربهمان با یک مرحلهی بسیار راحت روبرو شویم اما بعد از آن به یکباره و بیربط، با یک رویداد بسیار سخت درگیر شده و در آن مرحله گیر کنیم، به همین خاطر میتوانم این نتیجه را بگیرم که ریتمیک طراحی بازی بهطور رندوم دیزاین و جایگذاری شده است و این مورد گاهی اوقات میتواند به مدل تجربیمان در این «سن و سال» صدمه بزند و آسیب برساند. البته این را هم میبایست بگویم که اکثر مراحل بازی World of Goo 2 دارای روحیهی مخصوص به خود هستند و بیشتر در لول «آسان و متوسط» قرار میگیرند اما در هر صورت تجربهی بدون ریتم سختی و آسانی مراحل، در این سالها شاید نتواند بهعنوان یک نکتهی مثبت شناخته شود.
در کلام آخر باید بگویم که بازی World of Goo 2 را بهعنوان دنبالهای موفق میشناسم که قصد دارد با ارائهی همان گیمپلی نسخهی اول اما با تجربهای جدیدتر، یاد و خاطرات ما را زنده کرده و دوباره آن حس و حال پویا و لذتبخش را به ما تزریق نماید. استودیو بازیسازی ۲D Boy به خروجی بسیار مناسبی رسیده است و اگر از طرفداران نسخهی اول این بازی باشید و به آثار پازلی و مستقل نیز علاقهمند باشید، صددرصد بازی World of Goo 2 از آن تجربههای نوستالژیکی است که در بدنهای تازهنفس به شما ارائه میشود. نظرتان را در مورد بازی World of Goo با ما به اشتراک بگذارید.
نکات مثبت | نکات منفی |
---|---|
طراحی محیطهای متنوع | بالانس نبودن سختی و آسانی مراحل |
پازلهای سرگرم کننده و لذتبخش | |
عملکردهای بهخصوص UI بازی | |
ارزش تکرارپذیری بازی | |
صداگذاری و موسیقیهای مطلوب | |
چالشهای جذاب و گیمپلی مناسب |
نظرات