بازی Battlefield 2042 (محصول ۲۰۲۱) در نگاه طرفداران قدیمی سری بتلفیلد یک ناامیدی تمامعیار بود، اما توسعهدهندگان در DICE اعلام کردهاند که از بازخورد بازیکنان برای ساخت عنوان بعدی فرنچایز استفاده خواهند کرد. چندی پیش نخستین جزئيات از بازی بعدی Battlefield منتشر شد و حداقل در حال حاضر به نظر میرسد رویکرد و مسیر سازندگان برای موفقیت نسخه بعدی شوتر محبوب و باسابقه الکترونیک آرتز درست باشد.
صدالبته زمان مشخص میکند آیا تیم توسعهدهنده میتواند به وعده و وعیدهای خود عمل کند یا خیر، اما فعلا خیلی از طرفداران خوشحال و هیجانزده هستند که بتلفیلد بعدی میخواهد شباهت بسیاری به نسخههای قدیمیتر و دوستداشتنی فرنچایز داشته باشد و از سوی دیگر از شر خیلی از عناصر نسخه ۲۰۴۲ خلاص شود. از همه مهمتر، بازی بعدی Battlefield شامل مچهای ۱۲۸ نفره و شخصیتهای اسپشیالیست (Specialist) نخواهد بود؛ دو عنصری که در بتلفیلد ۲۰۴۲ مورد انتقاد بودند.
بازی جدید همچنین قرار است حال و هوای مدرن داشته باشد و این مسئله نیز کاملا به مذاق طرفداران خوش آمده. هرچه باشد، چند نسخه اخیر بتلفیلد یا در آینده جریان داشته یا در دوران جنگ جهانی. از سوی دیگر بهنظر میرسد احتمال حضور عناصر بتل رویال در بازی بعدی Battlefield وجود دارد. در حال حاضر حداقل چهار استودیو مختلف در توسعه بازی نقش دارند، آن هم در حالی که این عنوان هنوز نام رسمی یا بازه عرضه مشخصی دریافت نکرده است.
در پی انتشار نخستین جزئيات بازی بعدی بتلفیلد توسط EA و دایس، رسانه گیماسپات به جمعآوری تمام اطلاعات مرتبط با این عنوان پرداخته که در ادامه باهم نگاهی به آن میاندازیم. با ما همراه باشید.
بازی جدید Battlefield چه زمانی عرضه میشود؟
کمپانی الکترونیک آرتز هنوز صحبتی درباره تاریخ عرضه بتلفیلد بعدی نکرده اما یک گزارش میگوید احتمال انتشار آن تا اکتبر ۲۰۲۵ وجود دارد. این زمانبندی تا حد زیادی منطقی به نظر میرسد، زیرا بین عرضه دو بازی قبلی فرنچایز ۳ سال فاصله زمانی بوده (یعنی بتلفیلد ۵ در ۲۰۱۸ و بتلفیلد ۲۰۴۲ در ۲۰۲۱). طبق اعلام الکترونیک آرتز، بازی جدید بتلفیلد هماکنون به صورت روزانه تست میشود و اوایل ۲۰۲۵ میتوانیم شاهد آغاز مراحل آلفا و بتای آن نیز باشیم. بنابراین اگر سازندگان آمادگی این را دارند که بازی را در اختیار گروهی از بازیکنان قرار دهند، این یعنی توسعه Battlefield بعدی مراحل اصلی خود را طی کرده است.
پیشخرید بتلفیلد بعدی
بازی جدید Battlefield هنوز برای پیشخرید در دسترس قرار نگرفته است. در نتیجه طرفداران باید مراقب وبسایتها و فروشگاههایی که از حالا قصد فروش بازی را دارند باشند.
اطلاعات تریلر بازی جدید بتلفیلد
الکترونیک آرتز تا امروز هیچگونه تریلر یا ویدیو خاصی از بازی بعدی Battlefield منتشر نکرده است. گرچه نخستین تصویر هنری یا همان کانسپت آرت بازی اواسط سپتامبر و در قالب یک تیزر بسیار کوتاه به نمایش درآمد که انواع و اقسام مبارزات زمینی، آبی و هوایی را در یک منطقه جنگزده و پرهرج و مرج به تصویر میکشید.
پلتفرم انتشار بازی Battlefield
در حال حاضر مشخص نیست بتلفیلد بعدی روی چه پلتفرمهایی منتشر شود، اما مشخصا طرفداران میتوانند انتظار عرضه آن روی پیسی، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس را داشته باشند. نینتندو باتوجه به اخباری که در دست داریم، مشغول توسعه سوییچ ۲ است، اما خب فعلا نمیتوان پیشبینی کرد آیا این کنسول جدید از نینتندو قدرت پردازش و پشتیبانی از بتلفیلد جدید را خواهد داشت یا خیر. از سوی دیگر برنامههای الکترونیک آرتز برای پلتفرم موبایل نیز نامشخص است.
یکی از استودیوهای EA با مدیریت و رهبری سازنده سابق هیلو، الکس سروپین، در یک برهه زمانی مشغول توسعه نسخه موبایلی Battlefield بود اما مدیران الکترونیک آرتز به صورت ناگهانی پروژه را لغو و استودیو را تعطیل کردند. بنابراین میتوان گفت برنامههای کمپانی برای پلتفرم موبایل کاملا در هالهای از ابهام قرار دارد و طرفداران باید منتظر اعلامیههای رسمی بمانند.
داستان، محیط و شخصیتهای بتلفیلد جدید
متاسفانه اطلاعات زیادی درباره داستان، محیط و شخصیتهای بازی بعدی بتلفیلد در دست نیست. با این حال این موضوع به صورت رسمی تایید شده که بازی در زمان مدرن و محیطهای امروزی جریان دارد، که خب یک تغییر دلگرمکننده در سری پس از Battlefield 2042 (آینده) و Battlefield V (جنگ جهانی دوم) و Battlefield 1 (جنگ جهانی اول) محسوب میشود. بازگشت بتلفیلد به دوران مدرن از حالا بازخوردهای بسیار مثبتی از سوی طرفداران و بازیکنان داشته و خب به نوعی یادآور بهترین خاطرات مخاطبان از سری بتلفیلد است.
رسانه Insider Gaming چندی پیش گزارش داد بتلفیلد بعدی بین سالهال ۲۰۲۷ و ۲۰۳۰ جریان خواهد داشت. کمپین داستانی ظاهرا روی یک گروه نظامی خصوصی و عظیم تمرکز دارد که با ناتو میجنگند. گزارش مذکور همچنین ادعا کرده که کمپین اصلی بازی در لوکیشنهای مختلفی در سرتاسر دنیا به وقوع میپیوندد – از جمله ایالات متحده و جبلالطارق. حتی گفته میشود کانسپت آرت اولیهای که از بازی دیدیم، در واقع صحنهای از میدان نبرد در جبلالطارق بوده است.
وینس زامپلا در مصاحبه با IGN گفته بود:
وقتی شما به دوران اوج و بالاترین سطح بتلفیلد نگاه میکنید، دوران بتلفیلد ۳ و ۴ بود که همه چیز در زمان مدرن جریان داشت. و فکر میکنم ما باید به همان هسته اصلی Battlefield برگردیم و این کار را به شکلی شگفتانگیز انجام دهیم. پس از آن خواهیم دید فرنچایز به چه سمت و سویی خواهد رفت. به شخصه برای من اوج و اتنهای بتلفیلد همان نسخههای سوم و چهارم بودند. بنابراین فکر میکنم چنین محیطی برای خیلی از بازیکنان، من و بقیه اعضای تیم نوستالژیک هم باشد.
نام بازی بعدی Battlefield چه خواهد بود؟
بازی جدید بتلفیلد در حال حاضر نام رسمی دریافت نکرده، اما اینسایدر گیمینگ میگوید الکترونیک آرتز در حال بررسی گزینههای مختلف است و حتی در این رابطه یک سری تحقیق و نظرسنجی انجام میدهد. برخی از این گزینهها که از طریق اینسایدرها به دستمان رسیده، به نامهایی چون Battlefield 6 یا حتی Battlefield – بدون هیچگونه شمارهگذاری یا پسوند – اشاره دارند.
بتل رویال در بتلفیلد؟
شرکت الکترونیک آرتز به هیج وجه با سبک بتل رویال بیگانه نیست، چراکه بازی Apex Legends از استودیو ریسپاون تحت حمایت همین شرکت کارش را پیش میبرد. اما خب یک گزارش از Insider Gaming ادعا کرد که بازی جدید بتلفیلد مد بتل رویال مخصوص به خود را خواهد داشت و اینکه چنین حالتی به صورت جداگانه توسط Ripple Effect ساخته شود. EA پیش از این با حالت Firestorm در بتلفیلد V پتانسیل بتل رویال را بررسی کرده بود. گرچه حالت مذکور تنها در بتلفیلد وی قابل تجربه بود. اینسایدر گیمینگ میگوید حالت بتل رویال بازی جدید Battlefield به صورت مستقل و رایگان در اختیار همگان قرار میگیرد و سیاستگذاری کلی الکترونیک آرتز در این زمینه چیزی مشابه آنچه از اکتیویژن میبینیم خواهد بود؛ جایی که ما کال آو دیوتی وارزون را به عنوان بتل رویال رایگان داریم و در کنار آن هر سال یک بازی جدید و پرمیوم از Call of Duty روانه بازار میشود.
چه کسی بازی جدید Battlefield را توسعه میدهد؟
استودیو دایس (DICE)، خالق سری بتلفیلد، رهبری بخش مولتیپلیر و چندنفره بازی جدید را برعهده دارد. استودیو Motive (سازنده Star Wars: Battlefront II و بازی جدید آیرونمن) مسئول ساخت کمپین تکنفره بازی شده و Criterion (سازنده نید فور اسپید و Burnout) بخش «محتوا و تجربهها» را مدیریت میکند. در این میان استودیو Ripple Effect هم در حال ساخت «تجربه جدید بتلفیلد» است که خیلیها اعتقاد دارند این توصیف به همان بخش بتل رویال بازمیگردد.
زمانی که رییس سابق فرنچایز Call of Duty یعنی وینس زامپلا رهبری تیم Battlefield را برعهده گرفت، درباره خلق جهان بتلفیلد و تجارب متصل در آن صحبت کرد. و خب این رویکرد که چهار استودیو به صورت همزمان روی بازی جدید کار میکنند، نمایانگر همین جاهطلبی خاص است. جالب است بدانید تیم توسعه بازی حتی بزرگتر از الان بود، چراکه استودیویی به نام Ridgeline با مدیریت مارکوس لیتو (خالق مستر چیف) هم بخشی از پروژه محسوب میشد، اما الکترونیک آرتز نهایتا تصمیم به تعطیلی استودیو گرفت.
اسلحهها، تخریبپذیری و گیمپلی
گزارش رسانه Insider Gaming به این اشاره دارد که دایس ۴۵ نوع اسلحه مختلف برای زمان عرضه بتلفیلد جدید در نظر گرفته است؛ آماری که حدودا دو برابر تعداد اسلحههای Battlefield 2042 در زمان عرضه محسوب میشود. گزارش مذکور همچنین میگوید تیم سازنده حداقل ۱۰ نقشه برای زمان عرضه بازی در نظر گرفته و مشخصا پس از آن شاهد افزایش تعداد مپها خواهیم بود.
سری بتلفیلد به عناصر تخریبپذیریاش شهرت دارد و بازیکنان از قدیمالایام دست به تخریب ساختمانها یا دیوارها برای اهداف تاکتیکی یا حتی جهت خلق لحظات فان میزدند. مشخصا بازی جدید Battlefield این عنصر را یک قدم رو به جلو حرکت خواهد داد و بر اساس ادعای اینسایدر گیمینگ، بازی مذکور سیستم تخریبپذیری مشابه رینبو سیکس دارد. همچنین گفته میشود قابلیت بلند کردن و حرکت دادن همتیمیهای آسیب دیده در بازی وجود خواهد داشت و این موضوع میتواند در بخش بتل رویال از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
در زمینه گیمپلی مولتیپلیر، زامپلا تایید کرده که دیگر خبری از مچهای ۱۲۸ نفره نیست. Battlefield 2042 با همین مچهای مقیاس عظیم روانه بازار شد، اما بازیکنان خیلی از آن راضی نبودند چراکه سایز نقشهها بیش از حد بزرگ بود و حتی با وجود باتها، حرکت در منطقه و رسیدن به نقطهی مورد نظر دشوار بهنظر میرسد. دایس در ادامه مسیر مقیاس نقشهها را کاهش داد و ظاهرا همین روند در بازی جدید فرنچایز تکرار خواهد شد. زامپلا در بخش دیگری از مصاحبهاش با IGN گفت:
آیا بخش ۱۲۸ نفره بازی را سرگرمکنندهتر کرد؟ منظورم این است که افزایش اعداد و ارقام بدون هدفی مشخص، منطقی بهنظر نمیرسد. ما داریم همه چیز را حول این محور بررسی میکنیم که «سرگرمکنندهترین» بازی را داشته باشیم. این یک فضای متفاوت است و شما باید بازیتان را بر مبنای آن طراحی کنید. در نتیجه ما در حال طراحی چیزی هستیم که بیشتر به عناوین گذشته بتلفیلد شباهت دارد. من ترجیح میدهم فضاهای فشرده، زیبا و خوشساختی در اختیار بازیکنان قرار دهم. بعضی از آنها خیلی خوب از آب درآمده است. خیلی مشتاقم تا بازیکنان آنها را با چشم خودشان ببینند. اسپشیالیستها قرار نیست بازگردند. بنابراین کلاسها به نوعی هسته Battlefield هستند و ما میخواهیم دوباره سراغ آنها برویم.
رقابت مستقیم با کال آو دیوتی؟
Battlefield و Call of Duty دو فرنچایز بزرگ و مطرح سبک شوتر هستند و زامپلا مدعی شده که بازی جدید بتلفیلد پتانسیل شکست کال آو دیوتی از لحاظ تجاری را دارد. اگرچه زامپلا تاکید کرده که هدف الکترونیک آرتز ساخت عنوانی است که از کال آو دیوتی و محصولات اکتیویژن متمایز باشد. مدیر فعلی فرنچایز بتلفیلد درباره رقابت با فرنچایز کال آو دیوتی و احتمال پیروزی گفت:
در هر حال هدف ما همیشه همین است، درست میگویم؟ شاید رقابت ما لزوما مستقیم نباشد، اما همیشه چنین چیزی مد نظر هر دو کمپانی است. ما به دنبال کنار زدن کال آو دیوتی نیستیم. ما داریم چیزی میسازیم که کاملا متفاوت است و چیزی میسازیم که متعلق به ماست. اما بله، کاملا این امکان وجود دارد.
منبع: Gamespot
نظرات