بازی FC 25 آیا می‌تواند انتظارات ما را برآورده کند؟ آیا همان فیفا ۲۵ خودمان آنطور که باید و شاید ظاهر می‌شود؟ با نقد و بررسی بازی EA SPORTS FC 25 همراه مجله بازار باشید تا همراه یک‌دیگر به این دسته سوالات پاسخ دهیم.

سری بازی‌های فیفا یا با نام مدرن‌ترش اف‌سی، کماکان به‌عنوان بهترین بازی فوتبالی و شبیه‌سازِ فوتبال‌محوری شناخته می‌شود که به‌خوبی در صنعت بازی‌های ویدیویی قد علم کرده است؛ این اتفاق از چه چیزی نشأت می‌گیرد؟ کم‌بود رقیب در وضعیت بازی‌های فوتبالی باعث چنین اتفاقی است. چرا که فرنچایز FC در طی این سال‌ها دچار صعود و سقوط‌های متعددی شده است که این مجموعه بازی محبوب را از چرخه‌ی با کیفیت همیشگی‌اش خارج کرده است. از آن طرف ماجرا هم سری بازی‌های PES یا eFootball هم دچار ورشکستگی محتوایی شده و خبر خاصی هم از محصولات دیگری همانند UFL و FIFA 2K نیست. تمامی این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهند که ما باز هم امسال به‌جای اینکه رقابت جدی‌تری را تجربه کنیم، دوباره مجبور شویم که به‌سراغ بازی اف‌سی ۲۵ برویم.

مهم‌ترین بازی‌هایی که در شهریور ۱۴۰۳ عرضه شدند

این موضوع را در نظر بگیرید که من در نقد و بررسی بازی FC 25 ممکن است بارها به‌جای استفاده از نام اف‌سی، به همان نام «فیفا» روی بیاورم تا ذهنیت کلاسیک‌مان نیز در روند همین Review حفظ شود. همچنین شما می‌توانید برای مطالعه‌ی دیگر نقدهای حوزه بازی‌های ویدیویی روی نقد و بررسی بازی‌ها کلیک کنید و از مطالعه‌ی منتقدین مجله بازار لذت ببرید.

بازی EA SPORTS FC 25 آغاز یک ماجراجویی جذاب است؟

بازی EA SPORTS FC ۲۵

بگذارید من اف‌سی ۲۵ را در یک عبارت خلاصه کنم؛ این بازی یک اثر «هوشمند اما ناکار آمد» است که در بدنه‌ی خود سعی می‌کند بارها و بارها از المان‌های مختلف و متعدد بهره‌وری نماید اما آنطور که انتظار داریم در خروجی کار لحاظ نمی‌شوند، چرا؟ پاسخ می‌دهم. شاید در نگاه اول که این جمله را مطالعه کردید به این نتیجه رسیده باشید که «پس فیفا ۲۵ بازی بدی است» اما به این میزان هم شدت ندارد، باید صبور باشید و تا پایان این مطلب من را همراهی کنید.

یکی از نکات مثبت بازی EA SPORTS FC 25 قابلیت FUT Grinder است که می‌تواند طرفداران قدیمی این فرنچایز را خوشحال کند و با استقبال بیشتری به سمت آن‌ها برود؛ اگر شماهم همانند من، از دنبال کنندگان کلاسیک سری بازی‌های FIFA یا FC محسوب می‌شوید، تبریک می‌گویم. حال باید بگویم که ویژگی FUT Grinder چیست؟ این ویژگی در کنترل «توپ» خلاصه می‌شود. درواقع شما در بازی اف سی ۲۵ بهتر است که شخصی عمل‌گرا و پر سرعت باشید و دقیق‌تر زوایای محوری را درک کنید چرا که نمی‌توانید همانند سابق، به‌راحتی پا به توپ شده و زوایای کنترلینگ را مدیریت کنید یا حتی به آسانی پاس دقیقی را به مقصد دل‌خواه‌تان برسانید. در بازی FIFA 25 همه‌چیز سریع‌تر، عمل‌گراتر، مهم‌تر و پر جزئیات‌تر شده است. یکی دیگر از موارد اف سی ۲۵، بحث Playstylesها است که بر روی تک‌تک بازیکنان دنیای فوتبال، تاثیرگذاری خود را حفظ می‌کند و نسبت‌به FC 24 نیز پیشرفت‌های قابل توجهی را پدیدار می‌نماید.

بازی اف سی ۲۵ قدرت مدیریت شما را به چالش می‌کشد

بازی FC 25 - نقد و بررسی بازی اف سی 25 - بررسی بازی فیفا 25

یکی دیگر فیچرهای اضافه شده به بازی فیفا ۲۵، قابلیت فوتبال منیجرینگ است که به همان سری بازی‌های فوتبال Football Manager نیز شباهت دارد، با این تفاوت که در بدنه‌ی FC 25 جای گرفته است. درواقع این قابلیت باعث می‌شود که حتی بدون داشتن «توپ» هم بتوانید آرایش‌تان را تعویض کرده و به مدل و استراتژی دیگری بازی کنید؛ به‌طبع این فیچر آنچنان هم راحت نیست، به همین خاطر می‌بایست زمان نسبتا مناسبی را به آن اختصاص دهید تا دست‌تان برای کنترل کردن آن راه افتاده و به نحو احسن پیش‌روی کنید. این را هم در نظر بگیرید که همانند همیشه، در اف سی ۲۵ هم سیستم و الگوهای ترکیبی، از پیش تعیین شده‌اند اما با بهره‌وری از این قابلیت ذکر شده، می‌توانید ارائه‌های این موضوع را شخصی‌سازی کنید.

تریلر زمان عرضه بازی FC ۲۵ با حضور دیوید بکهام و جود بلینگام منتشر شد

برای اینکه این توضیحات را بهتر و کامل‌تر متوجه شوید، بگذارید یک یا چند مثال جامع برایتان بزنم چرا که فوتبال منیجرینگ یکی از موارد اصلی EA SPORTS FC 25 به حساب می‌آید و شناخته می‌شود. فرض کنید که «توپ بازی» در اختیار شما قرار دارد و هم‌زمان می‌توانید در یک دفاع چهارنفره هم دستورتان را اجرا کرده و برای مثال، دفاع کناری زمین را به دو دفاع مرکزی هدایت کرده و متصل نمایید و به هافبک‌های میانه نیز دستور دهید که به عقب بازگرده یا بعضی از آن‌ها، در همان موقعیت اولیه‌شان بمانند؛ همه‌ی این‌ها زمانی اتفاق میفتد که حتی توپ را هم کنترل می‌کنید، درواقع هیچ محدودیتی از لحاظ استفاده از این فیچر وجود ندارد. این ویژگی به‌قدری پیچیده ظاهر می شود که در ابتدا ممکن است شما را بترساند و این یکی از نقاط منفی بازی اف سی ۲۵ محسوب می‌شود. شما حتی می‌توانید آرایش‌تان را به یک‌باره به سبک دفاع‌های سه‌نفره تبدیل کنید و حتی به یک منش کامل آرایشی ۱-۲-۴-۳ برسید و هافبک راست را هم به چند قدم جلوتر ببرید و به‌عنوان یک وینگر خارق‌العاده حرکت نمایید تا به دنبال آن و به این خواسته، فضای خالی پوشش داده نشده‌ی دفاع کناری را پر کنید.

حتی ما می‌توانیم به یکی از دو نفرِ هافبک‌های هجومی تیم‌مان این وظیفه را انتقال دهیم که توپ بین خط هافبک و محوطه‌ی جریمه را هدایت کرده و آزادانه حرکتش دهد و این درحالی رقم می‌خورد که هافبک سمت چپ، مسئول دفاعات هجومی تیم مقابلش است و از آن طرف ماجرا هم، هافبک کناری دیگر به جلو حمله‌ور می‌شود تا به‌عنوان مهاجم مرکزی در کنار مهاجم اصلی قرار بگیرد و به ایفای نقشش بپردازد؛ زمانی‌که چنین چیزی رقم می‌خورد، استراتژی تیم از ۱-۲-۴-۳ به ۳-۳-۴ تبدیل می‌شود. حال می‌توانید ببینید که اگر در این روند دست‌تان راه بیفتد، چقدر می‌تواند جذاب ظاهر شده و روی کاغذ یک اجرای تمیز را هدایت کند و در زمان اجرای بازی نیز همانطور که بر روی کاغذتان خوب عمل‌گرا بوده است، در بازی هم بدون نیاز به تغییرات inputمحور کار را به‌خوبی در بیاورد و شما را خشنود نماید. لذت بردن از سیستم فوتبال منیجرینگ تنها با «صبر» دریافت می‌شود. درواقع این فیچر الکترونیک آرتز، اولین قابلیت اتوماسیون واقعی در یک بازی ورزشی محسوب می‌شود.

وضعیت ترکیبی تیم‌ها و بروزرسانی‌شان در بازی فیفا ۲۵ چگونه است؟

نقد و بررسی بازی FC 25

لیست بازیکنان، موارد ترکیبی و اهمیت نقش‌ها در بازی فیفا ۲۵ همانند نسخه‌های قبلی از بروزرسانی‌های بسیار خوبی برخوردار هستند؛ برای مثال، دو سال پیش پپ گواردیولا (Josep Guardiola Sala) به‌عنوان سرمربی تیم منچستر سیتی (Manchester City Football Club) مفهوم مدافع کاذب را معرفی کرد که به این موضوع می‌پرداخت که مدافع راست هنگام داشتن توپ، نقشش عوض شده و به هافبک مرکزی تبدیل می‌شود و حالا الکترونیک آرتز، دقیقا چنین سیستمی را در بازی EA SPORTS FC 25 پیاده‌سازی کرده است. نمی‌توان دقیقا گفت که آیا FC 25 با این همه نقطه‌ی نسبتا پر قدرت، به‌عنوان یک اثر «انقلاب‌گرا» در صنعت بازی‌های ورزشی-فوتبالی نقش‌آفرینی می‌کند یا خیر اما در هر صورت، همه‌ی ما می‌دانیم که سری بازی‌های اف سی، بدون این قابلیت‌ها هم خوب کار می‌کردند و به همین خاطر، احتمالا این سیستم بروزرسانی‌محور FC IQ نادیده گرفته شده و از شدت و اهمیت پردازشش کسر می‌شود.

تا به الان همه‌چیز طبیعی به‌نظر می‌رسد اما زمانی‌که به این سوال می‌رسم که چگونه بازی EA SPORTS FC 25 می‌تواند در بخش Online Multiplayer خود را تثبیت کند قضیه برایم کمی عجیب می‌شود. برای مثال؛ من به‌عنوان کسی که قابلیت‌های FC IQ و دیگر موارد را فعال کرده‌ام چه فرقی با کاربری که این قابلیت‌ها را فعال نکرده است دارم؟ آیا این موضوع باعث برهم ریختگی بالانسینگ گیم‌پلی بازی اف سی ۲۵ نمی‌شود؟ من به نتیجه‌ی خاصی در نقد و بررسی گیم‌پلی بازی فیفا ۲۵ نرسیدم، مگر اینکه در آینده با چنین چیزی از رویه‌ی «منفی‌اش» روبرو شوم. به همین خاطر انتخاب من برای تجربه‌ی فرمول‌های فرعی بازی، بین Online Multiplayer و Season pass، هیچ‌کدام است و من ترجیح می‌دهم که به‌سراغ بخش جذاب Career mode بشتابم. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که متاسفانه من یک‌بار کل نقد و بررسی بازی اف سی ۲۵ را نوشتم اما باتوجه به جریان برق این روزهای زندگی‌مان، کل دیتای Review این صفحه پاک شد و مجبور شدم که دوباره از اول کار این مطلب را شروع کرده و نقد و بررسی بازی را بنویسم و به قلم درآورم؛ این اتفاق باعث شد که نقد فیفا ۲۵ کمی خلاصه‌تر و جمع‌وجورتر نوشته شود، چرا که آن مطلب اولیه دیگر تکرار نمی‌شود.

بازی فیفا 25 - گیم پلی بازی فیفا 25 - عکس های بازی اف سی 25

طبق روال Pay To Winایی سری بازی‌های فیفا و کلا مدل درآمدی الکترونیک آرتز، باز هم آلتیمیت تیم اف سی ۲۵ (Ultimate Team) چیز مشهود و ویژه‌ای ارائه نمی‌کند و در چند بخش جزئی خلاصه می‌شود. اف سی ۲۵ از لحاظ UI هم دستخوش تغییراتی شده است که دیزاین پرسونامحوری را به ما می‌رساند؛ درواقع اکثر دیزاین‌ها و تجربه‌های کاربری بازی، روی Taskها تمرکز می‌کنند و این رویه و دسته‌بندی درست‌شان نتیجه‌ی خوبی را از آب درآورده‌اند. از آن طرف ماجرا اما یک مسئله وجود دارد که اذیت‌مان خواهد کرد؛ جابه‌جایی بین منوهای بازی کمی خسته کننده شده و کٌند پیش می‌رود اما در حالت کلی، UI بازی نسبت‌به اف سی ۲۴ بهبودیافته‌تر شده است. با اینکه بازیکنان بازی FC 25، فیزیکی‌تر شده‌اند و درگیری‌های بیشتری را دنبال می‌کنند اما هنوز از همان ضعف‌های همیشگی نسخه‌های قبلی پیروی می‌نمایند و این ضعف‌ها را دوباره در صحنه‌های ۱vs1 به‌نمایش می‌گذارند؛ درواقع بازی هنوز هم در صحنه‌های ۱vs1 مشکل دارد.

نگاهی به نقدها و امتیازات اولیه بازی EA Sports FC ۲۵

درواقع مدافعین این نسخه هم همانند نسخه‌های پیشین کمی «نا کنترلی» دارند و به عقب رانده می‌شوند، به‌جای اینکه به سمت توپ و گرفتنش حرکت کنند. این موضوع باعث شده است که من در طول گیم‌پلی بازی فیفا ۲۵، از همان روش دفاع‌محور سه‌نفره استفاده کنم و سبک Atlantaطوری را پیش بگیرم تا بتوانم از رفتن توپ به کنج دروازه‌ام جلوگیری نمایم. یکی از نکات جالب بازی در مدافعین، همان الگوریتم‌های روانی است که به اف سی ۲۵ اضافه شده است و شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید کشمکش‌های خوبی را بین خودتان و رقیب‌تان ایجاد کنید و در نهایت هم جریمه شوید. از سوی دیگر، عملکرد دروازه‌بان‌ها هم نسبت به شوت‌های زمینی پیشرفت کرده و بهتر می‌توانند واکنش نشان دهند اما عملکرد بازیکنان در شوت‌های قدرتی و کات‌دار ضعیف‌تر شده و باعث خلق یک پارادوکس منفی شده‌اند. ممکن بسیاری از طرفداران فرنچایز FIFA از مشکلات FC 25 با این نظریه که این اثر، یک اثر Simulation «شبیه‌ساز» است چشم‌پوشی کنند اما من چنین چیزی را پذیرش نمی‌کنم.

خلاصه‌تر از همیشه در رابطه با یک بازی، آن هم بازی FC 25 صحبت می‌کنم

نقد و بررسی بازی اف سی 25

الکترونیک آرتز تاثیر «باد» بر روی «توپ» را افزایش داده است و به‌نظرم در بعضی مواقع این شدت افزایشی، کار دست ما می‌دهد. بازی FC 25 از لحاظ ظاهری زیبا طراحی شده است و به همین امر، در چمن‌های بازی شاهد افزایش جزئیات بیشتری هستیم اما در بطن فیزیک لباس بازیکنان، از همان اغراق FIFA 23 استفاده شده است که به‌نظر من می‌بایست در طی زمان کنترل شده و بهبودیافته‌تر شوند. شات‌های اول شخص «داور» بازی هم کمی گیج کننده و غیر جذاب شده‌اند. از نظر موسیقی و صداگذاری هم که تمام بازی‌های فوتبالی ثابت کرده‌اند که چقدر در این موضوع استعداد دارند، در نتیجه نیازی به توضیح اضافه‌ی خاصی ندارد. این را هم بگذارید اضافه کنم که الکترونیک آرتز، چند ماد گرافیکی برای اف سی ۲۵ روی پلی‌استیشن ۵ در نظر گرفته است که واقعیتش را هم بخواهید، آنچنان تفاوت خاصی با یک‌دیگر ندارند و صرفا باعث افزایش صدای فن کنسول‌تان می‌شوند.

سیستم مورد نیاز و پیشنهادی بازی EA Sports FC ۲۵ مشخص شد

در نهایت و به‌عنوان کلام آخر بایستی بگویم که بازی FC 25 از نوآوری‌ها و پویایی‌های جذابی استفاده می‌کند که در نوع خودشان بسیار منحصربه‌فرد محسوب می‌شوند اما زمانی‌که به تجربه‌های عملی می‌رسند خروجی خاصی ندارند و غیرقابل کنترل ظاهر می‌شوند. موتور هوشمندانه‌ی FC IQ شاید یکی از جذاب‌ترین اتفاقات این روزهای صنعت بازی‌های ورزشی-فوتبالی باشد اما در بین دیگر ویژگی‌های اشتباه، اضافه، تکراری و ناکارآمد بازی EA SPORTS FC 25 گم می‌شود. این موضوع را من بارها و بارها در نقد و بررسی بازی اف سی ۲۵ ذکر کرده‌ام اما این محصول، یک اثر نوآورانه اما ناکارآمد از سوی شرکت Electronic Arts است که نمی‌تواند آنطور که باید و شاید حاضر شود و خودنمایی کند.

بازی EA SPORTS FC 25 براساس کد ارسالی ناشر و بر روی PS5 بررسی شده است.

سوالات متداول:

قیمت بازی EA SPORTS FC 25 چقدر است؟

بازی FC 25 با قیمت ‎$۶۹٫۹۹ دلار در دسترس است.

نمره متاکریتیک بازی اف سی ۲۵ چند شده است؟

بازی EA SPORTS FC 25 نمره متاکریتیک ۷۶ از ۱۰۰ را از وب‌سایت متاکریتیک کسب کرده است.

برای نصب بازی FIFA 25 به چند گیگ حافظه نیاز داریم؟

برای نصب بازی اف سی ۲۵ یا همان فیفا ۲۵، حدود ۱۰۰گیگابایت حافظه‌ی خالی نیاز داریم.

تاریخ انتشار بازی FC 25 چه زمانی است؟

بازی فیفا ۲۵ در تاریخ ۶ مهر ۱۴۰۳ روانه‌ی بازارهای جهانی می‌شود و در دسترس بازیکنان قرار می‌گیرد.

ستاره اصلی کاور بازی FC 25 چه کسی است؟

جود بلینگهام، ستاره انگلیسی تیم رئال مادرید قرار است روی کاور بازی اف سی ۲۵ حضور داشته باشد. در کاور نسخه آلتیمیت ادیشن، علاوه‌بر جود بلینگهام اشخاص مشهوری مثل بوفون، زیدان، بکهام و بونماتی از تیم زنان بارسلونا حضور دارند.

آیا بازی FC 25 برای کنسول پلی‌استیشن ۴ هم منتشر می‌شود؟

بازی اف سی ۲۵ علاوه‌بر کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت، برای کنسول پلی‌استیشن ۴، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ هم منتشر خواهد شد.

Loading