سریال Peaky Blinders از آن طیف از ساخته‌های سینما می‌باشد که لحظه به لحظه از قاب‌های جذاب آن تمامی فضای مجازی را پر کرده است. سریالی که بتواند چنین سکانس‌هایی را درون خود جای دهد، پس بی‌شک حرفای زیادی برای گفتن خواهد داشت.

نقد سریال Tulsa King | بازگشت رئیس مافیا

از کنار سریال پیکی بلایندرز نمی‌توان به سادگی عبور کرد و آن را یک ساخته‌ی سینمایی جذاب دانست، چون تطبیق واقعیت با ذهن نوسنده‌ برای بال و پر دادن به داستان نیاز به یک خلاقیت بالا دارد. سریال نقابدارن یا همان پیکی بلایندرز خودمان از روی یک داستان واقعی از برادران شلبی ساخته شده است که در بیرمنگام انگلستان زندگی می‌کردند، پیکی بلایندرز واقعی درواقع آن‌ها هستند که از سطح فقیر جامعه خودشان را توانستند به بالاترین سطح در انگلستان برسانند. پیکی بلایندرز دنیای سریال به شما این اتفاقات را به خوبی نشان خواهد داد تا درک بهتری از این داستان داشته باشید.پیش از هرچیزی، قبل از این که به دل داستان بزنیم، بدانید که قرار است یکی از بهترین سریال‌های تاریخ را به شما معرفی کنم.

پیش از تماشای سریال Peaky Blinders یکی از اولین سوالاتی که برای مخاطب پیش خواهد آمد، سریال پیکی بلایندرز چند فصل و قسمت است؟ سریال پیکی بلایندرز در ۶ فصل ۶ قسمتی در سال ۲۰۲۲ به کار خودش پایان داد. در مجموع شما ۳۶ قسمت تقریبا یک ساعتی برای تماشا از سریال نقابدارن آماده دارید، چرا گفتم آماده دارید، چون این پایان ماجرا نیست و قرار است به زودی پیکی بلایندرز با فیلم سینمایی خودش به میادین بازگردد. فیلم سینمایی که تکمیل کننده سریال Peaky Blinders خواهد بود. پیکی بلایندرز کار خودش را از سال ۲۰۱۳ شروع کرد و در سال ۲۰۲۲ در اواخر پاندومی کرونا پایان داد. احساس می‌کنم بیش از این مقدمه برای Peaky Blinders کافی باشد و بهتر است که به دل ماجرا بزنیم.

نقد سریال Peaky Blinders

پیکی بلایندرز دنیای سریال

Peaky Blinders دنیای سریال شاید یک تیتر مبهم برای مخاطب باشد، قضیه از این قرار است همانطور که بالاتر اشاره داشتم، سریال پیکی بلایندرز از روی زندگی گروهی واقعی به همین نام اقتباس گرفته است. در اصل گروه پیکی بلایندرز در واقعیت وجود داشته‌اند. این گروه که یک خانواده با اصالت رومانیایی می‌باشند، فعالیت‌های تبهکارانه خودشان را از سال ۱۹۱۹ پس از جنگ جهانی با دزدین محموله‌ای از سلاح‌های انگلیس شروع می‌کنند. این بطن اصلی از واقعیتی بود که باید پیش از شروع، راجب گروه خیابانی Peaky Blinders می‌دانستید. این که در طول این ۶ فصل قرار می‌باشد چه اتفاقاتی بی‌فتد جلوتر در مجله بازار بررسی خواهیم کرد.

سریال پیکی بلایندرز در فصل اول، با دزدی اسلحه‌های انگلستان توسط برادران شلبی به رهبری تامی آغاز خواهد شد. پس از دزدی وینستون چرچیل، بازرس ارشد ایرلندی خودش یعنی چستر کمپل را به بیرمنگام می‌فرستد تا اسلحه‌ها را پس بگیرد. در شش قسمت فصل اول موضوع اصلی داستان با جزئیات فراوان راجب این اتفاق می‌باشد. فصل دوم سریال پیکی بلایندرز به جان گرفتن این گروه در بیرمنگام می‌پردازد، در این فصل شما شاهد همکاری تامی شلبی و گروه‌اش با ارتش جمهوري  خواه ایرلند برای ترور کردن یکی از مخالفان آن‌ها خواهید بود، بیشتر این دو فصل به معرفی و بال و پر گرفتن گروه پیکی بلایندرز در سریال می‌پردازد.

در فصل سوم پیکی بلایندرز تامی شلبی برای این که قدرت گروه Peaky Blinders را افزایش دهد، با گروه‌های روس و بریتیش وارد معاملاتی می‌شود. از آن سوی تامی با خانواده چانگرتا به مشکل می‌خورند که زمینه یک دعوای خانوادگی را فراهم می‌سازد. فصل چهارم سریال پیکی بلایندرز که یکی از جذاب‌ترین فصل‌های سریال می‌باشد، به موفقیت تامی در معاملات با روس‌ها و بریتانیائی می‌پردازد، پس از این موفقیت لوکا چانگرتا برای انتقام خون پدرش به بیرمنگام می‌آید تا انتقامش را از برادران شلبی بگیرد، تام در این فصل به عنوان رهبر گروه، تمامی افراد خانواده را در یک مکان امن جمع می‌کند. این دو فصل میانی سریال اوج موفقیت سریال Peaky Blinders می‌باشد.

نقد سریال Peaky Blinders

در فصل پنجم سریال پیکی بلایندرز توماس شلبی نماینده مردم شهرش در مجلس عوام بریتانیا شده است که با پیشهاد عضویت گروه فاشیست به رهبری آزوالد موزلی روبه‌رو می‌شود. تام برای خبرچینی و ضربه وارد کردن به این حزب پیشنهاد آزوالد موزلی را پذیرفت. در فصل ۶ سریال پیکی بلایندرز دیگر همه چیز برای تامی به تنگ آمده است و او قصد خودکشی دارد که با تماس سوئینگ، مامور ارتش جمهوری خواه ایرلند برای جلوگیری از ترور موزلی مواجه می‌شود. فصل ۶ سریال Peaky Blinders فصل غمگینی برای طرفداران این سریال است، چون شاهد از دست دادن نزدیکان تامی هستیم و اینکه سریال آن‌طور که باید به کار خودش پایان نداد، شاید همه چیز قرار است در فیلم سینمایی پیکی بلایندرز تکمیل شود.

خب تا به اینجای کار با کلیات داستان سریال Peaky Blinders در طول این ۶ فصلی که گذشت آشنا شدیم، پیش از این که به سراغ تحلیل و بررسی کلی سریال در طول این ۶ فصل برویم، لازم می‌دانم انتقاد اصلی که به فصل آخر سریال پیکی بلایندرز وارد است را بگویم. شاید این انتقاد با ادامه داشتن یک یا دو فصل دیگر به سریال وارد نبود اما با پایان سریال نقابدارن در فصل ۶ باید بگم که این انتقاد وارد خواهد شد. انتقادی که به این فصل وارد است، تکمیل نشدن داستان کاراکترهای سریال می‌باشد، تقریبا اگر تامی شلبی را از سریال فاکتور بگیریم، پایان داستان بیشتر شخصیت‌های اصلی و فرعی سریال باز ماند و این یعنی ضعف برای این سریال بزرگ، باز هم اشاره می‌کنم شاید فیلم سینمایی Peaky Blinders بتواند مرهمی بر این اتفاق بد برای طرفداران این سریال باشد.

نوبت به خود داستان سریال پیکی بلایندرز خواهد رسید، داستان سریال همانطور که می‌دانید از یک گروه واقعی به همین نام اقتباس گرفته شده است. کلیات داستان سریال پیکی بلایندرز کاملا جذاب و مهیج می‌باشد و با اتفاقات بزرگی که درون سریال رخ خواهد داد، هیچگاه داستان یکنواخت پیش نخواهد رفت. ریتم سریال پیکی بلایندرز یک ریتم متوسط و روان است، دلیل آنکه ریتم سریال خیلی سریع و تند نیست به این علت می‌باشد که سریال هر شخصیتی را که به خودش اضافه می‌کند، لازم می‌داند با دقت کاملی به او بپردازد تا در ادامه‌ی راه برای بیننده سوال و ابهاماتی پیش نیاد، در یک جمله کوتاه اگر بخواهم راجب داستان سریال پیکی بلایندرز نظر بدهم، این سریال بهترین سریال مافیایی و گانگستری حداقل چند سال اخیر می‌باشد.

نقد سریال Peaky Blinders

بهترین سریال مافیایی تاریخ

می‌توان سریال Peaky Blinders را بهترین سریال مافیایی و گانگستری تاریخ دانست، چون تمامی پتانسیل‌های بهترین بودن را دارد و هیچ جای شکی در آن وجود ندارد. در ادامه ریز به ریز این جزئیات را بررسی خواهیم کرد تا بهتر متوجه شوید که این سریال در نوع خودش بهترین است. ترجیح می‌دهم اولین بخشی که به آن بپردازم، بخش دکور و صحنه‌ی سریال باشد. این بخش درون سریال پیکی بلایندرز یک محشر به تمام معناست، خیابان‌های با تم تاریک و بارانی بیرمنگام، بناهای ساخته شده با معماری آن زمان، انبارهای زغال سنگ و… تمامی به بهترین شکل طراحی شده‌اند تا قاب‌های سریال پیکی بلایندرز ماندگار باشند.

نقد فصل دوم سریال ارباب حلقه‌ها | بازگشت سائورون

بخش بعدی که به‌درستی در سریال انجام شده است، طراحی لباس و گریم بازیگران می‌باشد، برای تمامی بازیگران یک تیپ کلاسیک مناسب با دهه ۹۰ میلادی در نظر گرفته شده است که به خوبی و بی‌نقص این طراحی انجام شده است. چیزی که باعث متمایز بودن گروه پیکی بلایندرز با مابقی کاراکتر‌های سریال می‌باشد، گریم ساده‌ی آن‌ها یعنی موهایشان می‌باشد که با یک خالی بودن دور سر، نشان از عضویت گروه می‌دهد. و اما اصل مطلب که در پوشش آن‌ها معلوم خواهد شد، کلاه‌های تیغ داری می‌باشد که موقع استفاده از آن‌ها سکانس‌های کاملا مهیج خلق خواهد شد. سریال Peaky Blinders در این بخش هم حرف‌های زیادی برای ارائه دارد که کاملا منطقی می‌باشد.

یکی دیگر از بخش‌هایی که با روح و روان مخاطب در سریال پیکی بلایندرز بازی خواهد کرد، موسیقی سریال Peaky Blinders است که در سکانس‌های حساس به گوش خواهد رسید. این موسیقی انقدر درست می‌باشد که تا اعماق وجود فرو می‌رود و مو بر تن سیخ می‌کند، نمونه‌ی آن زمانی که گروه همگی باهم در حال گذر کردن از خیابان هستند. به‌قدری موسیقی سریال با تصاویر هماهنگی دارد و سینگ می‌باشد که آن سکانس‌ها تا اعماق وجود شما نفوذ خواهد کرد. از بخش موزیک متن سریال پیکی بلایندرز که گذر کنیم، کم لطفی است به موزیک دست راست سرخ از نیک کیو اند د بد سیز اشاره نکرد که در تیتراژ ابتدایی سریال Peaky Blinders می‌باشد.

نقد سریال Peaky Blinders

پر ستاره مثل پیکی بلایندرز

این بخش در تکمیل کلی بهترین سریال مافیایی تاریخ می‌باشد. سریال Peaky Blinders از آن دست از سریال‌های هالیوودی می‌باشد که کم ستاره ندارد. ستارگانی که همگی برای خودشان حرف‌های زیادی دارند؛ برای مثال: کلیلین مورفی، تام هاردی، سم نیل، هلن مک‌کروی، پاول اندرسون، جو کول، شارلوت رایلی، آنیا تیلور جوی، آنابل والیس، سم کلفین، آدرین برودی و… از ستارگان سریال پیکی بلایندرز هستند که تمامی این بازیگران یکی از بهترین‌ نقش‌های کارنامه بازیگری خودشان را در این سریال داشته‌اند. سریال نقابدران بهترین بازیگران را برای خود انتخاب کرده است تا بتواند چنین اثر ماندگاری را خلق کند.

بخش بعدی مرتبط به بازیگران سریال Peaky Blinders شخصیت پردازی و دیالوگ‌گویی کاراکتر‌های سریال می‌باشد. شخصیت پردازی‌های درون سریال پیکی بلایندرز به شکلی درست و صحیح می‌باشد که انگار بازیگر آن، نقش این شخصیت را داشته است و در آن دوران زندگی کرده است؛ این یعنی یک شخصیت پردازی کاملا درست. دیگر عاملی که خیلی در سریال پیکی بلایندرز به چشم می‌آید، دیالوگ‌های کوبنده‌ای است که می‌تواند با ذهن مخاطب بازی کند، دیالوگ‌هایی که برای کاراکتر‌های سریال نوشته شده است کاملا بی‌نقص می‌باشد و اصلا جای شبه‌ای نمی‌گذارد. بخش بازیگران و شخصیت‌ پردازی سریال پیکی بلایندرز از آن بخش‌هایی است که نمره کامل را دریافت می‌کند.

باهم تا اینجای کار بخش داستان و شاخه‌های آن، بازیگری و شخصیت پردازی، گریم، طراحی صحنه، طراحی لباس و موسقی سریال را بررسی کردیم، طبیعتا لازمه‌ی یک پایان خوب و تکمیل شدن این بخش‌ها نیاز به یک کارگردانی درست دارد که سریال Peaky Blinders آن را دارد. بخش کارگردانی هر فصل با این که دست یک کارگردان مجزا بوده است، اما به خوبی و با الگو برداری از فصل‌های قبل زیر نظر استوین نایت خالق سریال پیکی بلایندرز به بهترین نحو انجام شده است و شما ۶ فصل را از یکی از بهترین سریال‌های تاریخ را تماشا کره‌اید که پر از قاب‌های ماندگار و به یادماندنی می‌باشد.

نقد سریال Peaky Blinders

نگاه اجتماعی به سریال Peaky Blinders

نگاه اجتماعی به سریال پیکی بلایندرز آنچنان مثبت نیست، دلیل آن هم استفاده بیش از حد از مشروبات الکی و دخانیات می‌باشد. با این که پیش‌تر سازندگان سریال اشاره کرده بودند که تمامی مشروباتی که در سریال استفاده شده است بدون الکل می‌باشند و آبمیوه‌ هستند ولی باز هم اذعان عمومی به ترویج مشروبات الکی باور داشتند. همچنین تمامی سیگارهایی که درون سریال Peaky Blinders استفاده شده است، تماما گیاهی می‌باشند و هیچکدام‌شان دارای نیکوتین نیستند. با این حال بازهم بدوند کسانی که این امر را غلط می‌دانستند، از نگاه اجتماعی حرف‌شان کاملا منطقی می‌باشد ولی از دید سینمایی و زیبایی تصویر باید بگم ‌که این نگاه اشتباه است.

بررسی بازی God of War | کریتوس باز می‌گردد

سریال پیکی بلایندرز فراتر از این که یک ساخته‌ی گانگستری و مافیایی باشد، یک اثر برای آموختن درس بنیان خانواده نیز می‌باشد. این که چگونه در بدترین شرایط پشت‌هم باشیم و همدیگر را حمایت کنیم یکی از بزرگ‌ترین درس‌های سریال Peaky Blinders می‌باشد. مبحثی مونده بود که فراموش کرده بودم زودتر به آن اشاره کنم ولی لازم میدونم حتما در اینجا به آن اشاره داشته باشم، سریال پیکی بلایندرز جدا از تمامی این موضوعات یک عاشقانه رئال می‌باشد، عاشقانه‌ای که با رسیدن‌ها و نرسیدن‌ها سکانس‌هایی را خلق می‌کند ‌که می‌تواند اشک چشمان شما را دربیاورد. درواقع شما با تماشای سریال پیکی بلایندرز ژانرهای مختلف را تماشا خواهید کرد.

در پایان باید بگم که سریال پیکی بلایندرز یک ساخته کاملا با ارزش می‌باشد که تماشای آن را حتما توصیه می‌کنم، چون شما با دیدن این سریال از تماشای آن بدون شک لذت خواهید برد و درس‌های بزرگی از آن خواهید آموخت. اگر بخواهم در مورد سریال Peaky Blinders یک جمله به‌طور خلاصه بگویم، سریال پیکی بلایندرز ساخته‌ای است که تا چندین سال آینده در این ژانر هیچ رقیبی ندارد و نخواهد داشت‌. جمله‌ی پایانی‌ام مربوط به فیلم سینمایی Peaky Blinders می‌باشد، امیدوارم این ساخته پیشینه‌ای که دارد و برای خودش ساخته است را خراب نکند و یک اثر درخور مثل سریالش باشد که ارزش تماشا داشته باشد.

Loading