بازی Eternal Strands بهعنوان اولین ماجراجویی استودیو تازه تاسیس Yellow Brick Games شاید بتواند نوید خلق یک جهان تازه را بدهد. در این مطلب، با اثری روبهرو هستیم که از دل یک استودیو جدید برآمده و حالا باید ببینیم که داشتن جسارت برای این بازی کافی بوده و بلند پروازی جواب داده است یا اینکه این بازی در حد حداقلهای لازم برای یک بازی معمولی است.
بازی اترنال استرندز به این دلیل بسیار مهم تلقی میشود که آیینهای از آینده استودیو خالقش محسوب میشود. استودیو بازیسازی Yellow Brick Games اولین بازی AA خود را در حالی توسعه داده است که عمر زیادی ندارد اما اگر بخواهیم از تجربیات این استودیو صحبت کنیم، خواهیم دانست که اعضای آن کارمندان سابق یوبیسافت (Ubisoft) بودهاند و برخی از آنها نیز در پروژههایی مانند Mass Effect همکاری و حضور داشتهاند. در ادامه همراه مجله بازار باشید تا به قلب بازی برویم و از درون آن، به نقد و بررسی Eternal Strands بپردازیم.
بازی Eternal Strands، یک اعتماد به نفس ناقص
این بازی را میتوان یک اعتماد به نفس بالا از سوی کسانی که حالا میخواهند مستقل عمل کنند، نامید. شاید بتوان اشکالاتی را به بازی گرفت که در عمل طبیعی است اما چیزی از ارزش این بازی کم نمیکند. این بازی طراحی بصری واقعا زیبایی دارد و در زمان تجربه بازی کلمه «چشمنواز» بارها و بارها از ذهن شما خواهد گذشت. داستان این بازی در سرزمینی به نام Enclave روایت میشود که شما در آن نقش Brynn را ایفا میکنید. حالا برنامه چیست؟ احیای سرزمین مادری با تکیه بر ویژگیهای خاص Brynn. در واقع شما توانایی استفاده از سلاح سرد و جادو را دارید و باید بتوانید با ترکیب این دو توانایی به سوی چالشها حرکت کنید ولی بحث اصلی در این بازی این موارد نیست، در اولین برخورد با داستان بازی، تعجب خواهید کرد که چرا عمقی وجود ندارد این قضیه برای گیمپلی و شخصیتپردازی هم صادق است.
در مواجهه اول با شخصیتها و دیالوگهای بازی، خواهید دانست که با اشخاص تهی و توخالی طرف هستید. همینجا یک پرانتز باز کنم که دیالوگهای بازی هم فاقد عمق و یا محتوا هستند و ارزش خاصی به بازی اضافه نمیکنند، این مسئله تا جایی پیش میرود که معمولا تصمیم میگیرید که دیالوگها را رد کنید، همچنین انتخابهایی که برای دیالوگها دارید تاثیر خاصی بر روی بازی نخواهد گذاشت و فرقی نمیکند چه تصمیمی بگیرید. شما در Eternal Strand همراهان و حامیانی دارید که شاید نبودشان بازی را دلچسبتر میکرد، چرا که این شخصیتها محرکه خوبی برای شما نیستند و صرفا هستند تا بتوانید قسمت دیالوگ را داشته باشید و داستان را کمی از زبانشان بشنوید.
دیالوگهای بازی به صورت پرتره هستند و شما را به قابی میبرند که هر دو شخصیت در مقابل هم به مکالمه میپردازند. البته که صداگذاری نسبتا خوب کار شده است و نمایش دیالوگها بیمشکل است. این مشکلاتی که دربارهاش صحبت کردیم، ضربه محکمی به داستان و روایت آن میزند. این را باید بدانید که خط داستانی این بازی چیزی در حدود ۳۰ ساعت است و این مشکلات که قرار است هر چند وقت یکبار، تجربه بازی را دچار اختلال کنند، میتواند بزرگترین نقطه ضعف بازی باشد.
یکی از مباحثی که درباره این بازی وجود دارد و مبحثی داغ در دنیای گیم و حتی سایر بسترها است، مبحث Woke است که با کمی تیزبینی میتوانید رگههای آن را در بازی بیابید اما با این وجود، استودیو سازنده کاملا این ادعاها را رد کرده است و گویا بنا بر اعلامیه آنها این شرکت با هیچ نهاد یا کمپانی که در این زمینه فعالیت کند نداشته و ندارد. اگر نمیدانید Woke چیست، اینطور باید توضیح دهم که واژه Woke یا دغدغهمندی برای نابرابرهای اجتماعی همانند نژادپرستی، جنسیتزدگی و دیگر اشکال تبعیض اجتماعی به کار میرود.
از بحث داستان و خستگیهایی که ممکن است داستان و روایت به شما تحمیل کند، بگذریم میرسیم به قسمت گیمپلی بازی که شاید بتواند کمی شما را به بازی امیدوار نگه دارد. جهان Enclave زیبا طراحی شده و از بخشها متنوع و مختلفی تشکیل شده است که در هر کدام از آنها با موجودات و شرایط مختص به منتظر شما است. اگر چه که چشم شما شاهد آنچنان تفاوت و تنوع هم نیست اما توسعهدهندگان با استفاده از آب و هوا المانهایی را بازی به وجود آوردهاند که این مناطق و این تنوعها بیشتر چیزی برای ارائه داشته باشند. فرض کنید در بازی به خشکسالی میرسید، آنگاه که خواهید دید که چگونه حرارت در اطراف شما بالا میرود و افکتهای سرابگونه حرارت شما را در بر میگیرد. تجربه نشان داده که اگر در این شرایط از جادو آتش استفاده کنید، یک آتشسوزی گسترده به راه میافتد که ریسک بزرگی در این بازی تلقی میشود. همچنین زمانی که با یخبندان روبهرو میشوید حتما از زره خود و میزان مقاومت آن به سرما اطمینان حاصل کنید که سرما در این بازی میتواند شما را تا سر حد مرگ پیش ببرد.
طراحی مراحل و داستانسرایی Eternal Strands چگونه ظاهر شده است؟
مناطق این بازی همانطور که اشاره شد دشمنان و موجودات مربوط به خود را دارا است. Arkها موجودات عظیمالجثهای هستند که در هر منطقه انتظار شما را میکشند. همچنین هر منطقه اژدهایانی هم دارد که در بازی آنها را با نام Drake خواهید شناخت. شما با شکار و کشتن هر کدام از این موجودات میتوانید مهارتهایی را کسب کرده و آیتمهایی را هم به چنگ آورید. فراموش نکنید که تا ماموریتتان را در منطقهای به اتمام نرساندهاید از آن خارج نشوید چرا که دشمنان آن دوباره اسپاون (Spawn) میشوند.
سیستم مبارزات بازی شاید بسیار جالب بنظر نرسد و صرفا نمره قبولی را دریافت کند. درست است که دشمنان تنوع دارند و شما هم میتوانید با جادو یا سلاح سرد به آنها حملهور شوید، ولی باید بدانید که شاید در ابتدا سلاحهای سرد نتواند شما را در نبرد راضی کند و مجبور شوید بیشتر از جادو استفاده کنید، البته که این مشکل به مرور به شرط ارتقای سلاحهای سرد، از بین خواهد رفت. سلاحهای سرد در برابر دشمنان عادی به شکلی عمل میکنند که شما حس میکنید ضربه زدن با آنها بیفایده است اما در مقابل باس فایتهای بازی، حداقل یک تجربه فوقالعاده با استفاده از این سلاحها خواهید داشت، اگر چه که بعد از مدتی در این نبردها هم درگیر یکنواختی و تکراری بودن میشود.
شما در هر منطقه از بازی میتوانید دروازههایی با نام Loomgate را بیابید که به شما اجازه سفر سریع (Fast Travel) بین مناطق را میدهد ولی حتی این امکان هم نمیتواند روند مراحل را برای شما آسانتر و دسترسیپذیری بهتری به شما دهد. در بازی Eternal Strands هم مانند بسیاری از بازیهای دنیا، یک پایگاه اصلی وجود دارد که برای استفاده از سیستم کرفتینگ یا همان ساختوساز به این مکان رجوع کنید. شما میتوانید در این مکان به ارتقا سلاحهای خود و جادوها بپردازید. این توانایی اما صرفا در خانه امن شخصیت اصلی بازی اتفاق میافتد و شما باید برای هر بار ارتقا و آپگرید به سیف هوز برگردید.
نکتهای که باعث میشود سفر سریع کمکی به شما نکند، این است که در اکثر مراحل Eternal Strands شما باید به پایگاه اصلی یا همان هاب سر بزنید تا آنها را اخذ کنید، سپس به گشت و گذار در چند منطقه بپردازید و برخی را سلاخی کنید و دوباره به هاب باز گردید. اگر چه در کمپین اصلی بازی این اتفاق رخ نمیدهد اما همین مسئله مراحل فرعی خستهکننده میشود.
همچنین نکته جالب دیگر درباره این بازی تخریبی پذیری محیط است، چیزی مشابه فورتنایت. در گیمپلی این بازی میتوان از هر سطحی بالا رفت که میتوان آن را وامی از Assassin’s Creed دانست که هم به شما آزادی عمل میدهد، هم شما را میخنداند. این خنده از باگهایی که به آن بر میخورید خواهد آمد. این آزادی عمل باعث میشود بتوانید بدون درگیری کوئستی را به پایان برسانید. فیزیک آتش و یخ در این بازی از نقاط قوت آن است که میتوان بابت این مسئله از آنریل انجین ۵ متشکر بود. تیم سازنده در این پروسه واقعا خوب عمل کرده است و شما شاهد یک کاربری فوق حرفهای و یک تاثیر شگفت انگیز را محیط خواهید بود که در بازی دیگری آن را نمییابید.
بازی اترنال استرندز از منظر ساختوساز و بحثهای فنی جای تفکر دارد
در بخش ساخت و ساز ولی طراحی عمیق و باکیفیتی را شاهد هستیم. شما با مواد اولیهای که به خوبی گروهبندی شدهاند روبهرو هستید که میتوانید هر طور که دوست دارید دست به ساخت و ساز بزنید. قطعا که هر کدام هم نتیجه متفاوتی دارد و تاثیر مخصوص به خود را خواهد گذاشت. این تفاوت در نتیجه، به سلاح یا زره خروجی نیز تاثیر گذاشته و برای مثال ممکن است بعد از طی کردن و استفاده از یک سری از وسایل زره شما تغییر رنگ دهد.
این بازی بدترین عملکرد خود را بر روی PS5 به نمایش گذاشته است و این نسخه شاهد افت فریمهای محسوسی در برخی مکانها هستیم که نشان میدهد تیم سازنده در بهینهسازی برای نسخه کنسول و همچنین استفاده از آنریل انجین ۵، هنوز مشکلاتی دارد. اما از آن طرف، هویت بصری بازی واقعا شگفتانگیز طراحی شده است. مدلهای بازی Eternal Strands شباهتهای به Fortnite دارد و میتوان عملا رگههایی از بازی Immortals Fenyx Rising را در این بازی یافت. توجه کنید که برخی از اعضای این استودیو سابقا در Ubisoft Quebec فعالیت داشتهاند.
در بحث مراحل اصلی بازی آزادی عمل خوبی وجود دارد اما بیشتر سردرگم کننده است تا آنکه روند بازی شما را تسریع ببخشد. در بازی شما ناگهان با چند مرحله روبهرو میشوید که هر کدام بخشهای مختلفی را شامل میشوند. بعد از کمی تجربه خواهید دانست که در طراحی این بخش، کپی-پیست اتفاق افتاده است که شاید این مورد هم همراه کارکنان سابق یوبیسافت، از آنجا به بازی Eternal Strands کوچ کرده باشد. این بازی را نباید سخت گیرانه دربارهاش قضاوت کرد، چرا که به عنوان اولین بازی مستقل از یک استودیو مستقل، یک بازی کاملا شجاعانه و ارزشمند برای تجربه است.
نظر شما چیست؟ بهنظر شما بازی اترنال استرندز ارزش تجربه کردن را دارد؟ نظرتان را با ما و دیگر کاربران بازار به اشتراک بگذارید.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
---|---|
هویت بصری بازی واقعا زیبا است | روایت ضعیف داستانی و طولانی بودن آن |
سیستم کرفتینگ فوقالعاده | شخصیبپردازی سطحی |
فیزیک جالب و خاص بازی مخصوصا در آتش و یخ | مراحلی که تکراری میشوند |
باسهای جالب و جذاب | افت فریم فاحش |
نظرات