بازی Monster Hunter Wilds جدیدترین ساختهی استودیوی کپکام (Capcom)، در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ منتشر شد و به سرعت توانست توجه طرفداران این سری و بازیکنان جدید را به خود جلب کند. این اثر که نمره ۹۰ را از نگاه منقتدان کسب کرده، توانسته حسابی در مجامع صنعت بازیهای ویدیویی دنیا سر و صدا کند. امروز در این مطلب قصد داریم این بازی RPG را بررسی کنیم؛ اثری که دنبالهای بر نسخههای موفق پیشینش، مانند Monster Hunter World و Monster Hunter Rise است. پس کمربندهای خود را محکم ببندید تا به دنیایی که توسط ژاپنیها خلق شده برویم تا ببینیم که این بار Yuya Tokuda چه آشی برای ما پخته است.
در بازی Monster Hunter Wilds کپکام بار دیگر تلاش کرده تا فرمول محبوب شکار هیولاها را با ویژگیهای جدید و بهبودهای فنی و گیمپلیای ارتقا دهد. اما آیا Wilds توانسته به وعدههای خود عمل کند و استانداردهای بالای این سری را حفظ نماید؟ در این نقد و بررسی، بهجنبههای مختلف این بازی از جمله گیمپلی، طراحی جهان، گرافیک، عملکرد فنی، صداگذاری، داستان و تجربهی کلی آن میپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را تحلیل میکنیم. در ادامه همراه مجله بازار باشید.
بازی Monster Hunter Wilds، یک شکار رویایی با مشکلاتی سطحی
Monster Hunter Wilds در یک تجربه کلی کامل و سرگرمکننده ارائه میدهد. این بازی با ترکیب گیمپلی عمیق، طراحی جهان خیرهکننده و جلوههای بصری چشمنواز، استانداردهای سری را به سطح جدیدی برده است. برای طرفداران قدیمی، این عنوان یک تکامل طبیعی است که نوآوریهای معناداری به همراه دارد. برای بازیکنان جدید نیز، هرچند یادگیری پیچیدگیهای آن زمانبر است، اما پاداش تلاششان یک ماجراجویی هیجانانگیز خواهد بود. اما متاسفانه مشکلاتی مانند رابط کاربری شلوغ، محتوای جانبی ضعیف و بهویژه عملکرد فنی ناپایدار در نسخه PC، مانع از آن میشوند که Wilds به یک شاهکار بینقص تبدیل شود. کپکام هنوز فرصت دارد با بهروزرسانیهای مختلف، بسیاری از این مشکلات را برطرف کند، اما در زمان عرضه، این مشکلات تاثیر منفی بر تجربه برخی بازیکنان گذاشته است.
داستان بازی Monster Hunter Wilds | قرار است با جه روایتی پیش برویم؟
در نسخه Wilds بازی شکارچی هیولا، داستان بازی در مقایسه با نسخههای قبلی جایگاه مهمتری پیدا کرده است و با یک روایت بهتر از نسبت به گذشته این فرانچایز روبهرو هستیم. بازی در Forbidden Lands جریان دارد، جایی که شکارچیان به دنبال کشف اسرار این سرزمین و نجات یک گروه گمشده هستند که در نوع و روایت خود هم جالب است و هم آنکه کاملا وفادار به گیمپلی بازی است. اینطور بگویم که داستان تلاشی برای عمق بیشتراست و نمیتوان آن را نقطه قوت اصلی بازی دانست. خط داستانی به همین دلیل قابل پیشبینی است و قرار نیست بازی غافلگیری بزرگی ارائه دهد اما شخصیتپردازی بهتر از قبل و کاتسینهای کارگردانیشده، تجربه را برای بازیکنانی که روایت برایشان مهم است، کمی جذابتر کرده است. وجود شخصیتهایی مانند Nata و هیولای مرموز Arkveld (که معروف به White Wraith است) به روایت عمق بیشتری بخشیدهاند.
گیم پلی Monster Hunter Wilds، یک فرمول قدیمی تکامل یافته
اگر نسخههای قبلی این فرانچایز را بازی کرده باشید، نباید دنبال گیمپلی جدیدِ عجیبی باشید چون این بار هم همان هسته اصلی را خواهیم داشت یعنی هیولا شکار کن، منابع را جمعآوری کن و تجهیزاتت را ارتقا بده. به همین خاطر اصل و اساس گیمپلی این اثر تغییری نکرده و وفادار به Monster Hunterهای قبلی است و شما در نقش شکارچیانی ظاهر میشوید که باید با موجودات عظیمالجثه و خطرناک در مناطق متنوع روبهرو شده و آنها را از پا در آورید؛ نمته اینجاست که کپکام با معرفی مکانیکهای جدید تلاش کرده تا این بازی را عمیقتر و پویاتر کند و یک تجربه جدیدی برای مخاطبان خود رقم بزند.
جالبترین مکانیزم بازی یک نوآوریهای برجسته است که سازندگان آن را «Seikret» مینامند. این نوآوری به شما امکان استفاده از موجودی را میدهد که میتوانید سوار آن شوید و سریعتر در نقشه وسیع بازی جابهجا شوید. این موجود علاوه بر جابهجا کردن شما، مانند یک کوله پشتی متحرک نیز عمل کرده و امکان حمل آیتمهای بیشتری را برای شما فراهم میآورد که در نبردهای طولانی و گشت و گذارهای وسیع بازی، میتوانید با تکیه بر آن چالشهای بیشتری را از مسیر خود بردارید. مکانیزم دیگری که در Wilds نظرم را جلب کرد، «Slinger» نامیده میشود که در بازی قبلی Monster Hunter بود اما حالا بهبود یافته و شما میتوانید از محیط به شکل استراتژیکتری استفاده کنید؛ مثلا با پرتاب سنگ یا فعال کردن تلههای طبیعی، هیولاها را به دام بیندازید تا راحتتر آنها را شکار کنید.
شما در تجربه این اثر از تنوع سلاحها یا زرهها خسته نخواهید شد، چرا که تنوع بالا است تا حدی که حتی میتوان آن را یکی از نقاط قوت بازی دانست. سلاحهای بازی با ۱۴ نوع مختلف، در هر سبک نبردی میتوانند شما را یاری کنند و از شمشیرهای کوچک و سبک که در هر دست یکی از آنها را خواهید داشت تا سلاحهای بزرگ و سنگین، همه در خدمت شما هستند. فقط کافی است مدتی با آنها بجنگید تا روش استفاده صحیح از آنها را یاد بگیرید. بازی در قسمت زره سنگ تمام گذاشته و ۲۰ ست مختلف را فراهم کرده است تا امکانات گستردهای برای شخصیسازی به شما ارائه دهد. شما هر ست زرهی که استفاده کنید نهتنها ظاهر متفاوتی دارد، بلکه مهارتهای خاصی (Skills) را در اختیار شما قرار میدهد که گیمپلی Monster Hunter Wilds را غنیتر میکند. این عمق در سیستم تجهیزات، انگیزهای بالایی برای شکار هیولاهای متنوع و جمعآوری منابع ایجاد میکند.
اما گیم پلی MHW مشکلاتی هم دارد، مشکلاتی که برخی ریشه دارند و از نسخههای قبلی آمدهاند، برخی هم جدید هستند. اولین اشکالی که شاید میتوان به بازی وارد کرد همان ایرادی است که در نسخه قبلی نیز نسبت به آن خرده گرفته میشد. رابط کاربری بازی همچنان شلوغ و گیجکننده است. منوهای بازی پیچیده است و زمان میبرد تا به آنها عادت کنید. همچنین با اطلاعات زیادی روبهرو میشوید که بر روی صفحه نقش میبندند تا بیشتر از آن که به شما کمک کنند، تمرکز شما را از بین میبرند. مراحل فرعی و در مجموع محتوای جانبی بازی بجای آن که کاربر را مدت بیشتری در بازی نگه دارند، با سطحی و تکراری بودن خود، بیشتر باعث میشوند که بازیکن ترجیح دهد فقط مراحل اصلی بازی را دنبال کند.
زیستبومی زنده و نفسگیر در Monster Hunter
همانطور که از یک بازی نقش آفرینی انتطار میرود، جهان این بازی هم آزاد است. همانطور که در بخش داستان اشاره شد، ما در سرزمین Forbidden Lands قرار داریم که یک منطقهای ناشناخته است ولی با زیستبومهای متنوع و پویایی پر شده است. مهم نیست در بیابانهای خشک و سوزان باشید یا در جنگلهای متراکم بچرخید، شاید هم بر روی صخرههای مرجانی بازی در حال قدم زدن باشید، در هر صورت هر منطقه حس زندهبودن را به شما منتقل میکند. اینجا برخلاف سایر بازیهای جهانباز که محیط صرفا پسزمینهای برای گیمپلی است، شما یک اکوسیستم فعال را تجربه خواهید کرد. تا حدی که خواهید دید هیولاها با یکدیگر و همچنین با محیط تعامل دارند؛ مثلا ممکن است اتفاقی به نبرد دو هیولا بر بخورید که فرصتی برای ضربه زدن به هر دو را برای شما فراهم میکند.
اینجاست که هوش مصنوعی بازی با پویایی محیطی بازی هیولاهای بهبود یافتهای را تحویل ما میدهند. این بهبودها، واکنش مناسب به رفتار بازیکن والگوریتمهای خاص رفتاری مخصوص به هیولاها است. به زبان ساده اگر بیش از حد به یک هیولا نزدیک شوید، ممکن است فرار کند یا به سمت شما حملهور شود که بهبود کیفیت بازی کمک شایانی میکند چرا که این واکنشها و الگوها، شکار را به یک تجربه استراتژیک تبدیل میکند که فراتر از زدن چند کلید ساده است. نکته منفی در این باره آن است که ممکن است بعد ازچند ساعت تجربه این اثر، بیش از حد هوش منصوعی بازی قابل پیشبینی شود که مزیتی برای بازیکنان حرفهای است که میتوانند به راحتی الگوها را تشخیص دهند و از آنها سواستفاده کنند.
نقشههای بازی نسبت به Monster Hunter World بزرگتر و منسجمتر شدهاند. توسعهدهندگان با حذف صفحههای بارگذاری بین مناطق حس غوطهوری در بازی را افزایش داده و کاوش گردن را لذتبخشتر کردهاند. اما بهای این تغییرات به قیمت خالی بودن برخی بخشها بوده است و مناطقی از بازی محتوای خاصی ندارند. مناطقی که فاقد فعالیت یا محتوای قابل توجه هستند، میتوانند حس تکرار را به بازیکن القا کنند.
اما گرافیک بازی Monster Hunter Wilds
بازی مانتسرز هانتر وایلدز از نظر گرافیکی یک جهش قابل توجه نسبت به نسخههای پیشین محسوب میشود. کپکام از موتور بازیسازی معروف خود استفاده کرده است که بازیهایی مانند Resident Evil Village را با آن توسعه داده، این موتور RE Engine که نام دارد، در این بازی هم توانسته قدرت خود را نشان دهد. نتیجه استفاده از این موتور را میتوان در جزئیات بافتها، بخصوص در طراحی هیولاها و زرهها مشاهده کرد. از گرافیک Wilds چه میخواهید؟ انمیمیشنهای بازی کاملا روان است، نورپردازی پویا است و در مجموع اتمسفری جذاب خلق شده است. بیابانهای بازی مثالی خوبی است، وقتی در آنها قرار گیرید گرد و غبار، انعکاس نور خورشید، حس گرما و خستگی را به خوبی حس خواهید کرد.
گرافیک بازی شای داز نظر طراحی جدا فوقالعاده باشد اما مشکلاتی دارد که بیشتر به بحث بهینهسازی بازمیگردد که درباره آن صحبت خواهیم کرد. اگر رایانههای شخصی را فاکتور بگیریم، این بازی بر روی کنسول هم لنگ میزند و گاهی ممکن است دچار افت فریم شوید یا بافت مناطق مختلف دیر لود شود. این موارد معمولا در زمانهایی رخ میدهد که صحنهی بازی شلوغ شده است، هیولاها زیاد شدهاند و افکتهای بصری نیز در حال اجرا شدن هستند. این چالش در رایانههای شخصی به بحران میرسد.
عملکرد فنی بازی مانستر هانتر وایلدز بر روی رایانههای شخصی
یکی از بحثبرانگیزترین جنبههای Monster Hunter Wilds، عملکرد فنی آن در نسخه رایانههای شخصی است. در حالی که کپکام پیش از عرضه این اثر سیستم مورد نیاز آن را منتشر کرد تا بازیکنان بدانند که آیا میتوانند در سیستم خود به تجربه آن بپردازند اما در زمان عرضه، بازی با انتقادات گستردهای از سوی کاربران PC همراه شد. مشکلاتی که عموم کاربران رایانهها به آن اشاره کردهاند شامل زمان طولانی Shader Compilation (تا ۱۳ دقیقه در سیستمهای میانرده)، افت فریم شدید و بارگذاری ناقص بافتها بوده که بشدت تجربه این بازی را بر روی این سکو و پلتفرم از بین برده است. کار به جایی رسیده است که حتی نمیشود بازی را به کاربران سیستمهای میان رده پیشنهاد کرد، چه برسد به افرادی که از سیستمهای قدیمیتری برای بازی بهره میبرند.
البته که این مشکلات به گوش کپکام رسیده است وآنها نیز نسبت به مشکلات واکنش نشان داده و درجواب این انتقادها، اعلام کرده است که بر روی بروزرسانیهایی کار خواهند کرد تا این مشکلات را تا حد زیادی بهبود ببخشند. در هر صورت این بازی بهینهسازی ضعیفی در زمان عرضه بر روی سیستمهای خانگی داشته که در قیاس با کنسولها، این کنسولها هستند که به جز مواردی بسیار اندک، پایداری بهتری از خود نشان دادهاند. این اختلاف پایداری بین پلتفرمها نشان میدهد که کپکام توجه زیادی به بهینهسازی نسخه PC نداشته است، که بسیار عجیب است.
صداها اتمسفر میسازند؟
صداگذاری در Monster Hunter Wilds یکی از نقاط قوت بی چون و چرای بازی است. صداپیشگان، بهویژه برای شخصیتهای اصلی مانند Nata یا پسربچهای از قبیله Keepers، عملکردی بینقص دارند و احساسات را به خوبی منتقل میکنند. افکتهای صوتی، از صدای غرش هیولاها گرفته تا برخورد سلاحها، با دقت طراحی شدهاند و حس واقعی بودن را تقویت میکنند. موسیقی بازی نیز که توسط آهنگسازان برجسته کپکام خلق شده، ترکیبی از ملودیهای حماسی و آرام است که با لحظات مختلف بازی همخوانی دارد.
بازی Monster Hunter Wilds یک بازی شگفتانگیز است که نشاندهنده توانایی کپکام در خلق تجربههای اکشن-نقشآفرینی بینظیر است. این عنوان با گیمپلی عمیق، جهانی زنده و جلوههای بصری جذاب، شایسته تحسین است. اما مشکلات فنی که در بهینهسازی نسخه PC شاهد هستیم و برخی کاستیها در طراحی، مانع از آن میشوند که به اوج پتانسیل خود برسد. اگر کپکام بتواند با بهروزرسانیها این مسائل را برطرف کند، Wilds میتواند به یکی از بهترینهای تاریخ تبدیل شود. در حال حاضر، این بازی برای طرفداران شکار هیولاها یک رویا و برای بازیکنانی که حساس هستند، تجربهای با نقاط قوت و ضعف است که روی ترازو میرود تا عیار سنجی شود.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
---|---|
شخصیت پردازی قابل قبول | داستان بازی قابل پیشببینی است و غافلگیری خاصی ندارد |
روایت کارگردانی شده | رابط کاربری بازی شلوغ و گیجکننده است |
نوآوری و تکامل در مکانیزمهای بازی | مراحل فرعی سطحی و تکراری هستند |
تنوع بالا سلاحها و زرهها که تواناییهای مختلفی ارائه میدهند | حذف لودینگهای بازی بیشتر تاثیر منفی داشته است |
محیط بازی از پویایی بالایی برخودار است | عملکرد فنی بسیار ضعیف بازی بر روی رایانههای شخصی |
هوش منصوعی بازی خوب توسعه یافته | |
گرافیک بازی خوب است | |
صداگذاری بازی جذاب است |
نظرات