تا چهحد آثار مستقل این روزهای صنعت بازیهای ویدیویی را میشناسید؟ کم یا زیاد؛ تفاوتی ندارد، مهم این است که شما میتوانید برای ادامهی مسیر تجربهمحور و مستقلتان یا حتی شروع این مسیر، از بازی Core Keeper راهتان را آغاز کنید، چرا؟ با بررسی بازی Core Keeper همراه مجله بازار باشید.
شاید بسیاری از ما که در حالحاضر سعی بر خوانش این مطلب داریم نمیتوانیم سراغ بازیهای ایندی برویم و نگاهی مستقل به اکوسیستم ویدیوگیم جهانی داشته باشیم. درواقع اگر جزء جامعهی دههی ۷۰ یا دههی ۸۰ شمسی یا حتی ۶۰ باشید حداقل یکبار هم که شده، در گذشته پای تجربهی آثار مستقل نشستهاید؛ اینکه خودتان در اطلاع این مهم بودهاید یا نبودهاید، مسئلهای است که به شخصتان مربوط است اما اگر نگاهی به تاریخچهی تجربههایمان بیندازیم صددرصد با موضوعی که به میان آوردم روبرو میشویم. از آن طرف ماجرا هم کسانی وجود دارند که از همان دقایق ابتدایی زندگیشان نمکگیر بازیهای AAA شدند و سراغ بازیهای Indie نرفتند؛ در هر صورت هر جامعهای از سلیقههای متعددی تشکیل شده است که این سلیقهها باعث تنوع آن جامعه میشوند.
اگر به همین زودیها فراموش نکرده باشید، از کلمهی «تفاوت در سلیقهها» اسم بردم و نیمنگاهی به آن داشتم. درست است، تفاوت در سلیقهها باعث متنوع شدن محصولات مختلف در صنایع مختلف میشود اما در بعضی مواقع محصولاتی وجود دارند که مشابهشان در گذشته موجود بوده است یا شاید هم صرفا محصولاتی تازهنفس و نویی باشند که میخواهند خلاقیتشان را در معرض نمایش قرار دهند؛ به همین دلیل در این میان یک سوال ذهن من را درگیر میکند. آیا محصولی همانند Core Keeper که سعی بر نوستالژیسازی و استفاده از عناصر خلاقیت را دارد، ارزش تجربه شدن را ندارد؟ پاسخ من واضح است: دارد اما بهشرطی که میان سلیقههایمان یک پردهی بسیار نازک قرار دهیم که هروقت دلمان خواست بیآنکه نگران بهمریخته شدنش باشیم، به آن طرف پرده حرکت کرده و یک سلیقهی دیگر را تجربه نماییم. اگر این چنین عمل کنیم، حتی «بازیهای مستقلی» که در دوران کودکی تجربه میکردیم را باز هم میتوانیم احساس کنیم.
من یک نگهبان شجاع هستم
بازی از همان مقدمه شما را هیجانزده میکند؛ از همان لحظهای که در پلتفرمتان Run میشود شروع به پخش موسیقیای میکند که صددرصد از شنیدنش لذت خواهید برد. بازی Core Keeper ترکیبی از ژانرهای سندباکس – ماجراجویی و نقشآفرینی است که سعی میکند با حالات چند نفرهی متعدد ارزشش را نیز بیشتر کند. فلسفهی بازی تقریبا همان فلسفهای را بازگو میکند که در بسیاری از محصولات دیگر هم قابل دسترسی است اما وجه تمایز میان Core Keeper با آنها، در نوع روایت این فلسفه است وگرنه در حالت کلی، همهمان میدانیم که «نور بدون تاریکی و تاریکی بدون نور» هیچ معنایی ندارند و هر دو همراه با هم ترکیب میشوند و یک ماجرای خاص را میسازند.
شما بعد از اینکه در Menu بازی دکمهی Start Game را فشار دادید و وارد پنل اسلاتتان شدید، میبایست Save مخصوص به خودتان را ثبت کنید. بعد از آن مرحلهی جالبی روبروی شما قرار میگیرد که باید با استفاده از آن «شخصیت بازی» خودتان را طراحی کرده و خلق نمایید. ویژه بودن این موضوع آن زمانی برایم مشخصتر شد که میتوانستم برای هر کرکتری که بوجود میآوردم، یک بکگراند داستانی مشخص نیز انتخاب کنم. از آنجایی که آنچنان به بکگراندهایی مثل «سرآشپز»، «نومد» و دیگر موارد علاقهای ندارم، سراغ بکگراند داستانی «فایتر یا همان مبارز» رفتم تا الگوی مختص به خودم را طراحی و اجرا کنم. شاید باورتان نشود، این مورد را بههیچ عنوان امتحان نکردم که آیا بکگراندهای داستانی بر روی پیشزمینهی روایتی قصهمان تاثیر میگذارند یا خیر؛ بهجایش به استعدادهای شخصیتی هر کرکتر نسبت به بکگراند انتخاب شده رسیدم.
فرض کنید شما همین الان وارد بازی Core Keeper شدهاید، بعد از اینکه یک مقدمهی داستانی کوتاه برایتان تعریف میشود به یکباره در یک فضای تاریک رها میشوید که قرار است خودتان آن را روشن سازید. احساس اولیهی این لوکیشن بهشدت جذاب است اما شاید گاهی اوقات بهخاطر طراحی بد بعضی از لوکیشنها اذیت شوید اما در هر صورت بازی از لحاظ طراحی محیط و ترکیببندی با مراحل، در سطح بسیار خوب و مثبتی قرار دارد. کلیت بازی Core Keeper من را یاد آثاری همانند Minecraft، Terraria و ۲۰۱۱ Re-Logic انداخت و این حس را به من منتقل کرد که انگار استودیو بازیسازی Pugstorm سعی بر این داشته است که با الگوگیری از محصولاتی مثل ماینکرافت و Terraria که در سبک ماجراجویی و سندباکس جزء پرچمداران اصلی این فیلد شناخته میشوند، بازی خودشان یعنی Core Keeper را خلق کنند.
مجموعیت بازی در این موضوع خلاصه میشود که شما میبایست بهسراغ سنگ معدنهای موجود در Core Keeper رفته و کریستالها، فسیلها و ریزه کاریهای پنهان را کشف کنید. از آن طرف ماجرا هم منطقی است که خطرات مختلفی بر سر راهتان قرار بگیرند چرا که یک دنیای زیرزمینی، خطراتی هم بههمراه دارد که حیات شما را تهدید خواهند کرد. شما میتوانید در بایومهای متعددی قرار گرفته و با موجودات دیگری که وجود دارند، در یک سیستم وسیع زیرزمینی به زندگیتان ادامه دهید. همانطور که قبلتر هم اشاره کردم، اصلیترین موضوع بازی «کاوش کردن است» در نتیجه اطراف خود را جستجو کرده و تلاش کنید که با باسهای زیرزمینی مبارزه کرده و آنها را شکست دهید تا به بایوم بعدی بروید. شما باید غنائم پیروزیهایتان را به دست آورده و به کشف رمز و رازهای بیشتری بپردازید.
در بازی Core Keeper آنقدر با حفاریهای مختلفی درگیر نیستید، بیشتر حفاریها وابسته به داستان بازی هستند یا بهصورت آیتمیک میباشند در غیر اینصورت در لوکیشنهای تاریک خلاصه میشوند؛ چرا که بواسطهی آنها و بعضی اوقات مشعلها تنها میتوانید به یک تثبیت روشنایی برسید و بایومهای متعددی را رد کنید. شما میتوانید از محصولات مزرعهای هم استفاده کرده و آیتمهایی را بسازید که برای شکست هیولاهای غول پیکر روبرویتان کافی باشند. در ضمن باز هم میتوانید به دستورالعملهای جدیدی برسید تا در دنیای زیرزمینی بازی که بهطور تصادفی ایجاد میشود، راحتتر کاوش کنید. همانطور که میدانید و قبلتر هم اشاره کردم، این کاوش یک ماجراجویی سندباکس را به همراه خواهد داشت که شما میتوانید با بهرهوری از این ماجراجویی بازی Core Keeper را از یک تا هشت نفره، همراه با دوستانتان تجربه نمایید.
تنوع موجوداتی بازی نیز در سطح بسیار قابل توجهی قرار دارد و نمیگذارد که به همین راحتی، از باسها و دشمنانتان خسته شوید و بهسراغ یک بازی ایندی دیگر بروید. شاید باورتان نشود اما Core Keeper در حالت استاندارد هم سختیهای خودش را دارد و همانند یک اثر روگلایک Hard عمل میکند؛ درواقع بعضی اوقات خواهد رسید که حسابی عرقتان را از جانتان بیرون میکشد چرا؟ چون شماهم همانند من، در پنجساعت اولیهی تجربهی اثر، بارها و بارها سر دشمنان بسیار سادهای شکست خواهید خورد و این روند را تا زمانیکه کلیت بازی در دستتان کنترل شود، ادامه خواهد داشت.
موسیقیها، طراحیهای هنری و جزئیات پویای بازی هم در حالت کلی جذاب، چشمنواز و گوشنواز هستند و شما را با یک محصول با کیفیت روبرو میکنند. شاید تنها مسائل منفی بازی، نبود «داستانی مشخص و اذیت کنندهگی بعضی از لوکیشنها» باشد در غیر اینصورت با یک اثر بسیار جالب و هیجانانگیز طرف هستیم. در نهایت بخواهم بگویم، بازی Core Keeper بهعنوان اثری خلاقانه از استودیو بازیسازی Pugstorm است که سعی میکند با ارائهی مفاهیم جدیدی از سبک سندباکس شما را وارد یک جهان پویا و زیر زمینی کند. اگر میتوانید بازی Core Keeper را بهصورت چند نفره و همراه با دوستانتان تجربه کنید.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
---|---|
طراحی محیط جذاب | تکراری شدن بعضی از لوکیشنها |
موسیقیها و صداگذاریهای گوشنواز | نبود داستانی قدرتمند |
طراحی شخصیتها و آزادی عملی بالا | |
سیستمسازیهای متنوع و استفاده از الگوریتمهای گیمپلیمحور مناسب | |
الگوبرداری موفق از بازیهای پرچمدار | |
استفاده درست از سبکهای ماجراجویی، روگلایک و سندباکس | |
گرافیک هنری چشمنواز |
نظرات