بعد از سال ۲۰۰۸ و اولین آشنایی با نکرومورفها (Necromorphs) متوجه شدیم که با یکی از ترسناکترین موجودات بازیهای ویدیویی روبرو هستیم. حالا بعد از ۱۵ سال باردیگر این موجودات ترسناک در Dead Space Remake به سراغمان آمدهاند تا در نسخهی نسل نهمی این بازی تجربهی دلهرهآور و هیجانانگیز دیگری را برای ما رقم بزنند. با نقد و بررسی بازی Dead Space Remake همراه مجله بازار باشید.
در سال ۲۰۲۱ الکترونیک آرتز خبر عرضهی بازی Dead Space Remake را منتشر کرد. این خبر با واکنشهای زیادی همراه بود و طرفدارن سری خاطره انگیز دد اسپیس را غافلگیر کرد. اثری که حدود یک دهه از انتشار نسخهی قبلیش میگذشت. سری بازیهای دد اسپیس بیشک یکی از تاثیرگذارترین آثار ژانر ترسناک به حساب میآیند که طرفداران زیادی را هم به خود اختصاص دادهاند همچنین پتانسیلهای زیادی را از نظر داستانی هم دارند. بازسازی این بازی به دست تیم موتیو (Motive) انجام شده است که تیمی کم تجربه به حساب میآید.
با توجه به نداشتن تجربهی تیم موتیو در ساخت بازی ترسناک، هوادارن و منتقدان این سری تردیدهایی در راستای عدم بازسازی موفق این بازی داشتند و خبرهای تیم توسعه دهند را دنبال میکردند. تیم متیو با کنارهم آوردن برخی از سازندگان سریهای قبلی تمام تلاش خود را کرد تا Dead Space Remake تماما به مولفههای سری دد اسپیس وفادار باشد.
در برخورد اول با شنیدن نام بازسازی در این نسخه از بازی شاید گمان کنیم که Dead Space Remake همان نسخهی ۲۰۰۸ بازی باشد که گرافیک آن بهبود یافته است. اما اینگونه نیست، استودیو متیو برای بازسازی دد اسپیس سیستم جدیدی اتخاذ کرده است. این تیم در زمان معرفی این اثر اعلام کرد که ضمن دست نخورده ماندن اسکلت اصلی بازی تغییرات کامل کنندهای را اضافه خواهد کرد تا تجربهی بی نقصتری را برای گیمرها رقم بزند. با برسی گیمپلی بازی میتوان متوجه شد این تغییرات باعث بهبود بسیاری در روند بازی شدهاند.
داستان دد اسپیس یک در این بازی روایت میشود
در این بازی همان داستان معروف دد اسپیس یک روایت میشود. با توجه به اتمام منابع معدنی زمین حفاری در سیارههای دیگر انجام میشود. سفینهی یو اس جی ایشیمورا با سابقهی ۳۰ حفاری موفق، نمادی از تلاش بشر برای بقا به حساب میآید. سفینهای که ماشینی آخرالزمانی برای سیارات است و برای بقای انسان جوهرهی سیارات دیگر را بیرون میکشد. در یکی از این عملیاتهای این سفینه با توجه به قطع شدن ارتباط آن با مرکز ارتباطی، تیمی متشکل از زک هموند، کندرا دنلیز، آیزاک کلارک و دو خلبان با نامهای چن و جانسون را به این سفینه میفرستند تا آسیبهای به وجود آمده را تعمیر کنند. اما داستان به همین سادگی پیش نمیرود بخاطر اینکه یک ناهنجاری در میان خدمهی ایشیمورا در حال شیوع است که پس از مبتلا شدن به آن خدمهی ایشیمورا به موجوداتی ترسناک تبدیل میکند. قهرمان قصه آیزاک کلارک که مهندسی بیخبر از همه جا است، باید با استفاده از وسایل حفاری خود راه فراری پیدا کند و برای زنده ماندن تلاش کند.
دد اسپیس به همان اندازه که در روایت مرموز و آرامسوز موفق است، در عمق دادن به کاراکترها و داستان سرایی هم موفق عمل میکند. Dead Space Remake کاملترین و پختهترین روایت را در این مجموعه ارائه میکند. یکی از مسائل اصلی در این زمینه دیالوگ دار شدن آیزاک کلارک است که یکی از اقدامات اصلی در راستای بهبود بازی به حساب میآید. ایفای نقش مطلوب کانر رایت در نقش آیزاک و نویسندگی و دیالوگها مسیر پیوستهای را به وجود آورده است که تمامی اطلاعات لازم را برای شناخت جهان دد اسپیس در اختیارمان قرار میدهد.
داستان پردازی فوقالعاده بهتر نسبت به نسخهی اول
در نسخهی ۲۰۰۸ آیزاک صرفا قهرمانی بود که از دستورات پیروی میکرد، اما شخصیت او در نسخههای بعدی تغییرات مثبت زیادی پیدا کرده بود. این امر باعث میشد تا آیزاک همانند شخصیتهای فیلم و سریال به نظر برسد. با وجود اینکه در نسخهی دوم و سوم بازی جزئیات تکمیل کنندهی زیادی از آیزاک روایت میشد، تک بعدی بودن او در قسمت اول خلاء نسبتا بزرگی را در شخصیت پردازیش ایجاد میکرد.
اما در Dead Space Remake از تمامی ابهامات در ذهن گیمرها پرده برداشته میشود و حتی انگیزههای قسمت بعدی هم تا حدودی مشخص میشود. مسیر تبدیل شدن آیزاک از مهندسی اتو کشیده به مردی که برای بقا دست به هرکاری میزند و چیزی برای از دست دادن ندارد، به بهترین نحو ممکن در این بازی روایت میشود طوری که میتوان این موضوع را با پوست و استخوان حس کرد.
نمیتوان گفت که فقط آیزاک است که از این روایت خوب داستانی بهره میبرد، شخصیتهایی مانند نیکول، هموند و کاراکترهای منفی مثل کندرا و دکتر مرسر که مکملها به حساب میآیند تماما از حالت دو بعدی خارج شدهاند. مخصوصا شخصیتهای آنتاگونیست در بازی که طیف خاکستری آنها حس میشود و به صورت باورپذیری ایفای نقش میکنند. با توجه به پرداختهایی که به شخصیت نیکول در طول بازی صورت میگیرد میتوان گفت شخصیت أیزاک هم برای ما در روند بازی شفافتر و کاملتر میشود. تیم موتیو علاوه بر روایتهای جذاب نسخهی ۲۰۰۸ مشکلات نحوهی روایت داستان راهم بهبود بخشیده و به داستان بازی جان تازهای داده است.
استودیو موتیو با استفاده از دو نوع نگرش مختلف به سراغ بازسازی این نسخه از دد اسپیس رفته است. یکی از این نگرشها استفاده از المانهایی هستند که نتیجه دادهاند و در نسخهی دوم و سوم Dead Space به کار گرفته شدهاند. مواردی مانند Stasis یا گردش ۳۶۰ درجه در فضای خلاء یا حتی لزوم استفاده از قطعاتی خاص برای ارتقاء لوازم آیزاک که تماما از نسخهی دوم و سوم Dead Space الگو برداری شدهاند.
نگرش دوم اما به بازنگری در گیمپلی بازی Dead Space Remake برمیگردد. این موضوع با توجه به قویتر شدن سخت افزارها و پیشرفت چشمگیر تکنولوژی نسبت به چیزی که در سال ۲۰۰۸ در اختیار بازیسازان بود صورت گرفته است. مورد اولی که این موضوع خود را نمایان میکند طراحی سفینه است. با بهبود و یک پارچه شدن سفینه درون بازی و جای گذاری المانهای مختف در آن میتوان به ماموریتهای جانبی بهتری دست پیداکرد. در نظر داشته باشید بعضی از مکانها برای ورود نیاز به سطح ۳ دارند، سطح شما با پیشرفت در روند بازی ارتقاء پیدا میکند.
شاید فکر کنید گشتوگذار در مکانهایی که یک بار آنهارا پاکسازی کردهاید لطفی ندارد و میتواند کسالتآور هم باشد، اما اینطور نیست سازندگان بازی هوشمصنوعی به نام تنظیمکننده تنش برای بازی خلق کردهاند. این هوشمصنوعی زمانی که متوجه میشود شما قصد دارید به کشتوگذار در مکانهای بازی بپردازید، با استفاده از یکی از ۴۰۰ سناریوی دلهرهآورش غافلگیرتان میکند. این سناریوها صرفا رویارویی با دشمنان نیستند، امکان دارد برای مدتی برق مکانهای مختلف قطع شود یا صداهای عجیب وغریب بشنوید که ترس تمام وجودتان را فرا بگیرد. دلیل ساخت این سناریوها چیزی نیست جز اینکه سازندگان دد اسپیس نمیخواهند شما در ایشیمورا لحظهای احساس امنیت کنید. یکی دیگر از مواردی که از تکراری شدن بازی جلوگیری میکند و باعث میشود تا برای بار چندم این بازی ارزش تجربه کردن داشته باشد، دسترسی به تمام نقاط سفینه بدون هیچگونه صفحهی لودینگ است که تجربه ی بازی را بهطور محسوسی لذت بخشتر میکند.
از دیگر مواردی که در این نسخه بهبود یافته است سیستم مبارزه با نکرومورفها است. نوسازی مکانیزم قطع عضو نکرومورفها را میتوان یکی از مهمترین تغییراتی دانست که در Dead Space Remake ایجاد شده است. اضافه شدن نابودی پوست و گوشت نکرومورفها باعث چالش برانگیزتر شدن بازی شده است. حتما اطلاع دارید که در سری دد اسپیس برای از بین بردن دشمنان باید با قطع عضوهاشان بهطور کامل از بینشان ببریم. با توجه با استفاده شدن سیستم Peeling حالا باید چند لایه از پوست و گوشت عضوی که میخواهیم از بین ببریم بکنیم و پس از نمایان شدن استخوانش با شلیک کار را تمام کنیم.
ضعف طراحی المانهای خاطره انگیز
در این بین یکسری از تغییرات بازی نسبت به نسخهی ۲۰۰۸ خیلی خوب از آب در نیامدهاند و میتوان گفت نسخهی قبلی در این موارد محصول بهتری محسوب میشود. یکی از این موارد رابطه کاربری Dead Space Remake است. رابطه کاربری این اثر نسبت به نسخهی قبلی از ظرافت و کیفیت کمتری برخوردار است. نگاه خلاقانهی استودیو موتیو در طراحی رابط کاربری جدید با استفاده از فونت و رنگآمیزی جدید باعث شده تا حالهوای سه گانه دد اسپیس در منوی این سری حس نشود.
از طرفی دیگر مواردی مانند انیمیشنهای مرگ جزئیات خود را نسبت به نسخهی ۲۰۰۸ از دست دادهاند. به صورت کلی نسخهی ریمیک Dead Space میتوانست عملکرد بهتری در زمینهی انیمیشنها به نمایش بگذارد. همچنین فقدان ترس بدنی که در سری ۲۰۰۸ وجود داشت هم به طور واضعی در بازی حس میشود.
المانهای ترس بدنی در بازی یکی از امضاهای گان اسکافیلد و تیم ویسرال گیمز محسوب میشود که همانطور که در سه نسخهی قبلی بازی به چشم میخورد در بازیهای دیگر هم وجود داشت. با این تفاصیر بازسازی Dead Space ارائهی اتمسفر ترسناک و دلهرهآور با استفاده از بازیهای ذهنی، صوتی، تصویری توانسته به مطلوبترین شکل ممکن عمل کند. اما چند ریزهکاری جزئی مثل ترس بدنی و ترس ناگهانی که در نسخههای قبلی وجود داشتند را در ریمیک دد اسپیس نمیبینیم. با مقایسهی صحنههای احساسی، صدای جیغهای گوش خراش و تمامی انیمیشنهای مرگ با نسخه قبلی متوجه میشویم تمامی موارد در این زمینه در سری قبلی ترسناکتر و رعبآورتر به نمایش گذاشته شده بودند. تنها موردی که باعث میشود این ضعفها به صورت جدی خود را نشان ندهند موفقیت استودیو بازیسازی موتیو در پیاده سازی فضای وحشتناک و ناشناخته بازی است که تجربهی آن را تا حد بسیار زیادی ترسناکتر از نسخه قدیمی میکند.
در بحث تجربهی صوتی و بصری در دد اسپیس همانند نسخهی قبلی با اثری گیرا و میخکوب کننده روبرو هستیم. سازندگان بازی را روی موتور گرافیکی فراستبایت توسعه دادهاند و توانستهاند خروجی نهایی بسیار مطلوبی را به دست بیاورند. در زمان عرضه باگهایی در بافتها و سرعت لود بازی وجود داشت که با توجه به آپدیتها و بهینه سازیها این مشکلات در حالحاضر به طور کامل برطرف شدند.
میتوان گفت تجربهی صوتی در Dead Space Remake دقیقا همان چیزی است که انتظارش را داریم. تجربهی صوتی دد اسپیس گوشخراش، هولناک و گیرا است طوریکه انتقال نیمی از حس ترس را در بازی به دوش میکشد. افکتهای صوتی در موقعیتهای مختلف بهترین عملکرد را از خود نشان میدهند. صداگذاری شخصیتهای بازی بسیار خوب عمل میکند مخصوصا ایفاء نقش گانر رایت در نقش آیزاک کلارک که یکی از بهترین نقشآفرینیهای او بیشک سری دد اسپیس است. ترور گورکیس نوازندهی این اثر تمامی آهنگهای استفاده شده در سری ۲۰۰۸ بازی را بازسازی کرده که میتواند شما را در تمام مدت بازی منغلب خود کند و یک تجربهی به یادماندنی و فراموش نشدنی را در ذهنتان به جای بگذارد.
پس از حدود ۱۰ سال از عرضهی دد اسپیس ۳ کمتر کسی فکر میکرد که قرار باشد نسخهی جدیدی از این بازی منتشر شود. اما پس از عرضهی نسخهی جدید مشخص شد که هنوز هم امید به بقا در بازیهای ویدیویی از یاد رفته وجود دارد. تیم موتیو توانست جان دوبارهای به سری دد اسپیس ببخشد و ثابت کند که استودیوهای تازهکار بازیسازی هم میتوانند دست به خلق آثار فاخر بزنند.
حتی خوشبینترین هواداران Dead Space هم فکر نمیکردند که تیم EA Motive که بخش اصلی آن را سازندگان اساسینز کرید و مس افکت تشکیل میدهند بتوانند این بازی را از خواب عمیق بیدار کنند و در یک روز به روزهای اوجش برگردانند. بازسازی دد اسپیس با استفاده از قوانین و قوائد توانسته نام یک بازسازی هوشمندانه را در اختیار خود بگیرد. این اثر همزمان با روایت داستانی آهسته کاملترین روایت داستانی را در تمام این سری تحویل میدهد. ریمیک دد اسپیس ۲۰۰۸ ضعفهایی از جمله رابط کاربری و انیمیشهای مرگ دارد اما توانسته با استفاده ار مکانیزمهای موثر در سریهای قبلی تجربهای جذاب را در اختیار گیمرها قرار دهد. Dead Space Remake با ثبت موفقیت خود در کنار دد اسپیس ۲ و ۳ نام خود را به یادها میسپارد، اگر شماهم طرفدار بازیهای سبک وحشت هستید به هیچوجه Dead Space Remake را از دست ندهید.
نکات مثبت | نکات منفی |
---|---|
گیمپلی هیجانانگیز و دلهرهآور | رابط کاربری ضعیف و ناشناخته |
تغییرات مثبت نسبت به نسخهی قبلی | تعداد کم انیمیشنهای مرگ و ترس بدنی |
صداگذاری و موسیقی عالی | |
پیشرفت نوع روایت داستان |
نظرات