زمانیکه حرف از آثار فانتزی میشود بهیاد نامی آشنا میفتم؛ نامیکه سالیان سال خاطرات مختلفی را خلق کرده و هربار با ارائههای متعددش سعی میکند که محتوای خلاقانهتر و جذابتری را به مخاطبین و دنبالکنندگانش هدیه دهد. آری، قرار است بهصورت خلاصه و کلی، در رابطه با بازی خدای جنگ ۲۰۱۸ یا همان God of War صحبت کنیم؛ در ادامه همراه مجله بازار باشید.
صنعت بازیهای ویدیویی از نسل پنجم شاهد افزایش ورودیهای جدید شد و از نسل ششم به بعد نیز با موج بازیهای متنوعی روبرو شد که هرکدامشان سعی داشتند دستههای مختلفی از کاربران را پوشش دهند و جذب خود کنند؛ آن زمان یکی از بهترین موقعیتهای پلیاستیشن ۲ بود که بهعنوان یک پلتفرم نسل ششمی توانست با عرضهی سری بازیهای God of War خود را میان بازیکنانش عزیزتر نماید. چنین اتفاقی هم بهخوبی رقم خورد و سالهایی که به نسل ششم ویدیو گیم میرسد کماکان جزء بهترین سالهایی به حساب میآیند که گیمرها تجربهاش کردهاند. چرا که «بازیها» حکم یک جادوی منحصربهفرد را در اختیار داشتند که شرکتها میتوانستند بهواسطهی آنها کارهای بهیاد ماندنی و خارقالعادهای را به ثمر برسانند و خلق کنند و از آن طرف هم کاربران دنیای بازیهای ویدیویی، با تجربهها و ایدههای جدیدی روبرو شوند.
کمکم که به نسل هفتم و هشتم نزدیک میشدیم، آن جوهرهی «جادووار» صنعت بازیهای ویدیویی کمرنگتر میشد اما خوشبختانه با وجود فرنچایزهای محبوب سهپلتفرم «پلیاستیشن، ایکسباکس و نینتندو» آن روح جذاب گذشته بهطور کامل پاک نشده بود؛ بهاین دلیل که این شرکتها بهجز ساخت و پردازش مجموعه بازیهای کلاسیک خود، به ساخت IPهای جدید نیز میپرداختند و خروجیهای این ماجرا محصولاتی همانند آنچارتد (Uncharted) و لست او آس (The Last of Us) بودند که موفقیت و صحت این «گفته» را تایید مینمایند. ریبوت فرنچایز God of War که اصولا با نام بازی God of War 2018 شناخته میشود یکی از آن بازیهایی است که باعث نجات «میاننسل» نسل هشتم صنعت Video Games شد و توانست رکوردهای زیادی را جابهجا کند و حتی در نسل کسل کننده نهم نیز بهعنوان یکی از آثار پرفروش شناخته شود و بهقدرتنماییاش ادامه دهد. ما در ادامه قرار است به نقد و بررسی بازی God of War بپردازیم.
قبل از اینکه به مبحث اصلی بازی اشارهای کنیم، میبایست بگویم که این «نقد و بررسی بازی خدای جنگ» بهدلیل عرضهی بازی God of War Ragnarok بر روی PC، نوشته شده است تا آرشیو مجله بازار کاملتر از قبل شود؛ به همین دلیل با یک Review خلاصه، کوتاه و مفید طرف خواهیم بود که بهصورت «مجموعهای» به ساختار و شاخصهای این بازی پرداخته است. قبل از هرچیزی، اگر نمیدانید که فرنچایز بزرگ و محبوب گاد اف وار از چه مقدمهی داستانیای شروع شده و ربط دو نسخهی نورسی God of War به شمارههای یونانیاش چیست، باید بگویم که دو نسخهی نورسی این سری بازی بهعنوان یک «ریبوت» در برابر دیگر محصولات این مجموعه شناخته میشوند اما طبق اطلاعات و اشارههای محتوایی این دو بازی میشود، God of War و God of War Ragnarok را بهعنوان دنبالههای سری اول این مجموعه دانست و معرفی کرد.
کریتوس از کجا شروع میشود و چرا به نورس رسیده است؟
اگر بخواهم بهصورت کلی و مقدماتی به شروع داستان این سری بپردازم و اشاره کنم تا اگر نمیدانید حداقل با موارد مهم داستان این فرنچایز آشنا شوید، بایستی از اول ماجرا بگویم تا کمی با کریتوس عمق بگیرید و متوجهي دلیل سفرش بهنورس و سرزمینهای اسکاندیناوی شوید. کریتوس (Kratos)، یک جنگجوی اسپارتایی است که با فریب آرس، خدای جنگ یونانیان و مربی سابقش، دست به کشتن همسر و دخترش میزند. کریتوس برای رهایی خود از عذاب و کابوسها به خدمت المپ نشینان در میآید اما چیزی نمیگذرد که به دلیل توطئههای آنها، خود را درگیر مقابله با المپ نشینان مییابد. سالها پس از نابودی یونان باستان، کریتوس همراه با پسر جوانش آترئوس (Ατρεύς) به نورس سفر میکند. این دو سفر خود را در چندین قلمرو اساطیر اسکاندیناوی، آغاز میکنند تا به قولی که به مادر مرحوم پسرش داده است وفا نماید.
کوری بارلوگ که یکی از کارگردانهای با تجربهی این فرنچایز بهحساب میآید تصمیم گرفت که همین ابعاد داستانی را اجرا کند و یک ریبوت تعاملی بسازد؛ به همین خاطر بود که ما کریتوس را در کنار آترئوس (پسرش) میبینیم. همانطور که قبلتر هم اشاره کردم، دنیای بازی نیز از یونان باستان به سمت نورس و اسکاندیناوی رفته است. داستان بازی God of War 2018 به این ترتیب است که کریتوس، فرزند زئوس که به خدای جنگ یونان تبدیل شده بود پس از اینکه به میدگارد (سرزمین انسانها) آمد، با همسر دومش که اکنون مرده است (لافی) آشنا شد که البته او را فای (Faye) صدا میکرد. او و فای فرزندی به نام آترئوس دارند که از گذشتهی کریتوس خبری نداشته و نمیدانست که او یک خدا است. با این حال این توانایی را دارد که افکار دیگران را بخواند.
هماورد اصلی بازی، ایزد آسیر، بالدر (جرمی دیویس)، برادر ثور است. فرزندان ثور، مودی (Modi) و مگنی (Magni) (نولان نورث و تروی بیکر) به بالدر کمک میکنند. پدر بالدر، اودین و مادرش خدای ونیر، فریا (دنیل بیسوتی) است. اودین، فریا را به میدگارد تبعید کرده است که فریا در آنجا به جادوگر جنگل معروف شد. او برای محافظت از پسرش بالدر، او را جاودانه کرد که باعث شد نه درد و نه خوشحالی را احساس کند و همین به تنفر بالدر از فریا انجامید. شخصیتهای دیگری هم وجود دارند شامل: میمیر (آلستر دانکن) که ادعا میکند باهوشترین انسان زندهی جهان است. بروک (Brok) و سیندری (Sindri) دو برادر دورف که در نقاط مختلفی از جهان حضور دارند و برای کریتوس و آترئوس سلاحهای جدیدی میسازند. این دو برادر بودند که تبر لویاتان کریتوس را ساختند و آن را به فای دادند. همچنین روح ایزد بانوی آتنا در بازی در دو صحنه وجود دارد و کریتوس را هیولا و تغییر ناپذیر توصیف میکند و به او میگوید که طبیعت تو عوض نشدنی است. از دیگر شخصیتهایی که در نسخههای قبلی وجود داشتند و در این نسخه وجود دارند زئوس میباشد که در جهان مردگان کریتوس با او دیدار میکند.
یک سری از ویژگیهای آثار قبلی همانند پرش، شیرجه و یا چالشهای پلتفرمینگ که در قسمتهای کلاسیک وجود داشتند هم حذف، تغییر و یا بروزرسانی شدهاند. دلیل این آپدیت، تغییراتی سیستمی و دوربین جدید بازی، موتور بازیسازی تازهنفس سنتامونیکا بوده است. درواقع دوربین گاد اف وار ۲۰۱۸ بسیار به کریتوس نزدیک شده و یک زاویهی خاص را به مخاطب میرساند. یکی دیگر از از ویژگیهای مثبت بازی God of War این بود که هیچ زمان بارگذاری بین مراحل و صحنههای سینماتیک وجود ندارد. بارلوگ برای اولینبار از تکنیک وان شات استفاده کرده است که ما کاربران شاهد اجرای این سیستم به صورت موفق بودهایم و هیچ صفحهی لودینگی را حین تجربهی بازی مشاهده نمیکنیم. خدای جنگ ۲۰۱۸ در میان جایزهها و نامزدیهایی که کسب کرد، از سوی رسانههای متعدد و مراسم The Game Awards به عنوان بازی سال نیز انتخاب شد. این بازی از نظر تجاری هم عملکرد بسیار خوبی داشت و طی یک ماه از انتشار، بیش از پنج میلیون نسخه و تا نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۲۳ میلیون نسخه فروش داشت که به یکی از پرفروشترین بازیهای ویدیویی پلی استیشن ۴ و پرفروشترین بازی در این مجموعه تبدیل شد.
همهچیز در بازی God of War دچار تغییرات چشمگیری شده است؛ از بحث اکشن گرفته تا پلانها و سکانسهای سینماتیکش و آنتاگونیستهای منحصربهفردش، همهوهمهی این موارد چاشنی بسیار جذابی را خلق کردهاند که ما را به یک پروسهی بسیار با کیفیت میرسانند. پروسهای که همراه با یک صداگذاری و موسیقی بسیار هیجانانگیز و متعالی همراه شده و یک فضا و اتمسفر اساطیری را در اختیارمان میگذارد. گرافیک فنی و هنری بازی گاد اف وار ۲۰۱۸ یکی از بهترین نمونههایی است که در طول زندگیام مشاهده کردهام و میتوانم آن را الهامی بدانم که بهتر است، استودیوهای نسل نهمی صنعت بازیهای ویدیویی از بازی God of War 2018 الگوبرداری کنند و در جهت پیشرفت آثارشان از این اثر بهخصوص استفاده نمایند. شرکت Santa Monica با همکاری پلیاستیشن، باریدیگر ثابت کردند که چگونه میتوانند «ستارهسازی» کرده و ستارهشان را به اوج آسمانها پرتاب نمایند.
نظرات