مایکروسافت بالاخره اکتیویژن بلیزارد را به طور رسمی خرید
پس از ماهها کش و قوس با مقامات ناظر در آمریکا و انگلیس، سرانجام مایکروسافت توانست معامله ۶۸.۷ میلیارد دلاری خریداری اکتیویژن بلیزارد را به ثمر برساند. این بزرگترین خریداری تاریخ Microsoft محسوب میشود که علیرغم مخالفتهای فراوان، سرانجام موفقیتآمیز بود. طی ماههای گذشته، از زمان اعلام نیت مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد، شرکتهای رقیب و مقامات ناظر در آمریکا و انگلیس به شدت با این معامله مخالفت کرده و سعی در متوقف کردن آن داشتند. اما Microsoft با طی کردن فرایندهای قانونی و ارائه اصلاحیههایی در معامله، سرانجام موفق شد مجوزهای لازم را از مقامات ذیربط اخذ کند. حال با نهایی شدن این معامله تاریخی، مایکروسافت مالکیت برخی از محبوبترین و پرفروشترین فرنچایزهای صنعت گیمینگ را به دست میآورد.
اکنون فرنچایزهایی چون کالاف دیوتی، اورواچ، دیابلو و کندی کراش ساگا در اختیار Microsoft قرار میگیرند و قرار است بازیهای آنها نیز وارد سرویس اشتراک بازی اکسباکس گیم پس شوند. البته هنوز مشخص نیست بازیهای جدید مثل دیابلو ۴ و کالاف دیوتی: مدرن وارفیر ۳ چه زمانی به گیم پس میآیند، اما انتظار میرود نسخههای قدیمیتر کالاف دیوتی ظرف چند ماه آینده در اختیار مشترکان گیم پس قرار بگیرند. علاوه بر به دست آوردن مالکیت مجموعه بازیهای پرطرفدار، مایکروسافت از این پس مالک ۹ استودیوی بازیسازی دیگر از زیرمجموعه بلیزارد نیز محسوب میشود که توانمندیهای تولیدی آن را افزایش میدهد. همچنین با این معامله، بیش از ۸۵۰۰ نیروی متخصص اکتیویژن بلیزارد نیز به تیم مایکروسافت پیوستهاند.
البته CEO فعلی اکتیویژن بلیزارد، بابی کوتیک، تا پایان سال ۲۰۲۲ در سمت خود باقی خواهد ماند. از اوایل سال ۲۰۲۳، مدیرعامل جدیدی برای اکتیویژن بلیزارد منصوب خواهد شد که باید به فیل اسپنسر، مدیر ارشد بخش گیمینگ مایکروسافت، گزارش دهد. کارشناسان معتقدند با تصاحب اکتیویژن بلیزارد، مایکروسافت عملاً به یکی از غولهای صنعت گیمینگ تبدیل شده و جایگاه خود را در این عرصه مستحکمتر کرده است. پیشبینی میشود در آینده نزدیک شاهد رقابت شدیدتری میان مایکروسافت و شرکتهایی چون سونی و تنسنت باشیم که بیتردید به نفع گیمرها تمام خواهد شد. اکنون باید منتظر ماند و دید مایکروسافت چگونه از این فرصت طلایی استفاده خواهد کرد و آیا میتواند انتظارات بالا را برآورده سازد یا خیر.
به نظر میرسد Microsoft با خرید اکتیویژن بلیزارد، اهداف مهمی را دنبال میکند که میتواند آینده این شرکت و صنعت گیمینگ را تحت تأثیر قرار دهد. از جمله اهداف کلیدی مایکروسافت میتوان به تقویت حضورش در عرصه گیمینگ اشاره کرد. با تصاحب شرکتی به بزرگی اکتیویژن بلیزارد و فرنچایزهای پرطرفدار آن، Microsoft قدرت رقابتی خود را در این حوزه افزایش میدهد. هدف بعدی، غنیتر کردن سرویس اشتراکی اکسباکس گیم پس و جذب مشترکان بیشتر است. ورود عناوینی مثل کالاف دیوتی به این سرویس میتواند کاربران زیادی را به سمت آن سوق دهد.
علاوه بر این، Microsoft میتواند با در اختیار گرفتن استودیوهای بازیسازی اکتیویژن بلیزارد، بر توان تولیدی و خلاقیت خود بیفزاید تا عناوین انحصاری بیشتری را روانه بازار کند. از سوی دیگر، این ادغام میتواند به بهبود فرهنگ سازمانی اکتیویژن بلیزارد نیز کمک کند. همانطور که میدانیم این شرکت سالها با مشکلات درونی و اتهامات آزار جنسی دست و پنجه نرم میکرده است. حضور Microsoft میتواند بازسازی فرهنگی در اکتیویژن بلیزارد را تسریع کند. در نهایت، انتظار میرود که رقابتهای آینده بین غولهای صنعت گیمینگ شدت بیشتری بگیرد که این امر در نهایت به نفع گیمرها خواهد بود. آنها میتوانند انتظار بازیهای باکیفیتتر و سرویسهای بهتری را داشته باشند.
اتمام
خوبه