پلی استیشن 5 پرو
اخبار بازی اخبار روز تکنولوژی خبر

پردازنده گرافیکی PS5 Pro مشکل بازی‌هایی که رزولوشن پویا دارند را برطرف می‌کند

چندی پیش به‌طور غیررسمی اعلام شد که نسخه میان‌نسلی کنسول PS5 که با نام «پلی‌استیشن ۵ پرو» شناخته می‌شود، دارای پردازنده گرافیکی قدرتمندتر با افزایش سرعت ۴۵ درصدی در مقایسه با کنسول PS5 معمولی است. این ویژگی‌ می‌تواند منجر به عملکرد بهتر کنسول در اجرای بازی‌هایی شود که با مشکل محدودیت GPU مواجه بودند. مخصوصا بازی‌هایی که از ویژگی رزولوشن پویا استفاده می‌کنند، می‌توانند روی PS5 Pro بهتر اجرا شوند.

اخیرا کارشناسان دیجیتال فاندری (Digital Foundry) به گفتگو درباره کنسول میان‌نسلی کمپانی سونی پرداختند و ویژگی‌های جدید این کنسول از جمله Spectral Super Resolution و Ultra Boost Mode را مورد تحلیل قرار دادند. بازی‌هایی که بیشترین بهره را از قابلیت‌های جدید کنسول PS5 Pro می‌برند، عناوینی هستند که از تکنولوژی AMD FSR 2 به شکل افراطی استفاده می‌کنند. بازی‌هایی مانند Star Wars Jedi Survivor و Avatar Frontiers of Pandora و حتی Final Fantasy VII Rebirth و Final Fantasy XVI و هر بازی دیگری که دارای حالت VRR باشد، مثل اکثر بازی‌های انحصاری سونی از جمله God of War Ragnarok و Spider-Man 2 و Ratchet and Clank: Rift Apart در کنار The Last of Us: Part I و The Last of Us Part II Remastered همگی از بازی‌هایی هستند که شاهد عملکرد بهتر آنها روی کنسول جدید سونی خواهیم بود.

سایر بازی‌هایی که از ویژگی رزولوشن پویا استفاده نمی‌کنند و همین حالا روی کنسول PS5 با نرخ ثابت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند، قابلیت‌های PSSR و Ultra Boost Mode روی کنسول PS5 Pro مزیتی برای آنها ندارند و برای اینکه از قدرت بیشتر این کنسول بهره‌مند شوند، احتمالا باید پچ یا افزونه‌ای برای آنها عرضه شود.

مشخصات PS5 Pro

در حالی که هنوز چیز زیادی در مورد پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو نمی‌دانیم، کارشناسان دیجیتال فاندری معتقدند افزایش ۴۵ درصدی عملکرد پردازنده گرافیکی نسبت به مدل پایه، احتمالا تمام مشکلاتی که به‌خاطر محدودیت GPU در بازی‌ها رخ می‌دهند را برطرف خواهد کرد. در حال حاضر خیلی از بازی‌های PS5 مخصوصا در حالت Performance Mode به شکل افراطی از ویژگی رزولوشن پویا استفاده می‌کنند. یعنی در صحنه‌هایی که بار پردازشی روی GPU افزایش میابد، به‌طور خودکار رزولوشن کل تصویر یا بخش‌هایی از آن (مثل پس‌زمینه‌ها) را کاهش می‌دهند. ظاهرا روی PS5 Pro شاهد چنین استفاده افراطی از قابلیت رزولوشن پویا نخواهیم بود.

کنسول پلی استیشن ۵ پرو هنوز به‌طور رسمی معرفی نشده است. اما گفته می‌شود که تا قبل از پایان سال جاری میلادی شاهد عرضه آن خواهیم بود. بنابراین احتمال دارد به‌زودی خبرهای رسمی و بیشتری از کنسول میان‌نسلی سونی بشنویم.

منبع: Wccftech

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد متین حیدری
پاسخ

چاطتزز