بالاخره با دریافت بازی Unknown 9: Awakening از طرف شرکت باندای نامکو (Bandai Namco)، توانستیم آخرین ساختهی استودیو بازیسازی رفلکتور انترتینمنت (Reflector Entertainment) را مورد بررسی قرار دهیم. با نقد و بررسی بازی Unknown 9: Awakening همراه مجله بازار باشید.
شاید تنها کسانی با بازی Unknown 9: Awakening آشنا باشند که حسابی اخبار و مراسمات صنعت بازیهای ویدیویی را دنبال کردهاند چرا که این اثر در حجم بیبدیل این اکوسیستم، مسیر پنهانی را در دست گرفت و به مقصد طوفانیای که احتمالا در نظر داشت نرسید؛ چرا چنین چیزی را بیان میکنم؟ به این خاطر که شماهم مثل من احتمالا از جریانات این محصول و نظریاتش دور ماندهاید و حتی متوجهی عرضهاش هم نشدهاید. شاید جالب باشد که بدانید بازی Unknown 9: Awakening در تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳ روانهی بازار شد و در دسترس پلتفرمهای اصلی قرار گرفت اما این موضوع آنقدر بیاهمیت بوده است که من و شما در جریان آن قرار نگرفتهایم. از آنجایی که یکی از وظیفههای مجله بازار، نقد و بررسی محصولات سرگرمیمحور و بازیهای ویدیویی روز دنیا است، این اثر هم در لیست کاریمان قرار گرفته و قرار است باهم نگاهی به آن بیندازیم و ببینیم که آیا بازی Unknown 9 ارزش خاصی را ارائه میکند یا خیر.
بازی Unknown 9: Awakening روایتگر داستانی است که در رأسش یک دختر در آن دیده میشود؛ نام این دخترک چیست؟ بازی پروتاگونیست خود را با اسم «هارونا» به ما معرفی میکند. تقریبا از همان ابتدای قصه از ماجراجویی هارونا در کنار شخصیت رِیکا گفته میشود که نقش استاد ما را بازی مینماید و با اهدا کردن مچبندهایی به ما، یک قدرت فانتزی را در اختیارمان میگذارد. بهطبع و به سبک بسیاری از آثار فانتزی دیگر، این موضوع عاقبت خوشی ندارد و پس از رویارویی با دشمنانی همچون Ascendants، مسیر ما و استادمان از یکدیگر جدا میشود. هارونا حالا میبایست انتقام سختی از دشمنانش بگیرد و در این سفر با چالشها و ماجراجوییهای بسیاری روبرو شود؛ این خلاصه مقدمهی داستانی بازی Unknown 9: Awakening بود که باید برایتان تعریف میکردم تا بیشتر در جریان روایتگری اثر قرار بگیرید.
قبل از اینکه مستقیماً بهسوی داستان برویم این را هم باید بگویم که در دنیای هنر و سرگرمی، مخاطبین صرفا اثرپذیری را در (Entertainment) مشاهده نمیکنند بلکه مخاطبین و تجربه کنندگان یک محصول، علاوهبر این بحث، بهدنبال تنوع، یادگیری و ارزش نیز هستند؛ این موارد زمانیکه دور یکدیگر جمع میشوند یک «اثر» با ثبات را خلق مینمایند، اثری که هم برای مخاطبین و هم برای سازندگانش قابل تأمل شده و در صدر احترام قرار میگیرد. از آنجایی هم که «جلوه»، «هویت بصری» و «اقدامها» در یک بازی ویدیویی بسیار پر اهمیت هستند، در نتیجه طبیعی است که از اثری همچون Unknown 9: Awakening انتظارات بالایی وجود داشته باشد و این نگاه به میان بیآید که آیا بالاخره با یک بازی خوب طرف هستیم یا دوباره یک پروداکت ناقص را تجربه میکنیم؟
داستان بازی Unknown 9: Awakening ادای بینقصها را در میاورد
همانطور که قبلتر هم توضیح دادم، داستان بازی Unknown 9: Awakening حولمحور دختری بهنام هارونا روایت میشود، دختری که دارای قدرتهای خارقالعادهای است که بواسطهی مچبندهایش تشکیل میشوند. هارونا در تلاش است که با استفاده از تواناییهایش، حقایق پنهان جهان اطرافش را کشف کند و بهدنبال ماجراجوییهای انتقاممحورش به جستجو بپردازد و رازهای مختلفی را پیدا نماید. قصهی بازی، هارونا را بهخوبی با جهان اثر و ماجراهای پیچیدهاش درگیر مینماید، برای مثال ما بهخوبی در طول تجربهمان متوجهی آسیبهای هارونا و چالشهایش میشویم و مستقیماً در جدالهایش شرکت میکنیم؛ جدال با گروههایی که در این دنیای نهفته کارها و ماموریتهای کثیفی را انجام میدهند که یکی از نتیجههایش، درگیری ریکا و هارونا بوده است.
هرکدام از گروههای بازی نیز به نوبهی خودشان به دنبال «دانش جادویی» جهان Unknown 9: Awakening میگردند اما طبق روال همیشگی این چنین قصهها، پروتاگونیست داستان که «ما» هستیم، در مقابل این گروهها قرار میگیریم و هدف را بر نابودیشان میگذاریم. اگر یک کاربر عادی هم بیاورید و این داستان را برایش تعریف کنید، متوجهی کلیشهای و تکراری بودنش شده و کمی با آن گارد پیدا میکند و حتی میتواند بهشکلی یکسره قید تجربهی بازی Unknown 9: Awakening را بزند. اگر «کلیشهای» بودن بازی را کنار بگذاریم، انتخاب بازیگری همچون آنیا چالوترا بههیچ عنوان انتخاب خوبی نبوده و یکی از نقطه شکستهای این اثر محسوب میشود؛ بهحدی که حتی درونمایههای داستانگویی را نیز برهم میریزد و هیچ احساساتی را بهدرستی به سرانجام نمیرساند، در حدی که اگر تنها شوید به خودتان میگویید که ایکاش با این بازیگر روبرو نمیشدم. از بحث موشن کپچر هم که چیزی نگویم که بهشدت ضعف دارد و هیچ انیمیشن خوبی را منتقل نمیکند. درواقع شما در طول تجربهتان بارها این ذهنیت را خواهید داشت که چرا من پای اثری نشستهام که به شخصیتها و احساساتش توجهی ندارد اما با این حال ادامهاش میدهم؟
در طول تجربهی این اثر، بارها و بارها با خستگیهای پیاپِیَش مواجه شدم اما چون نوشتن نقد و بررسی Unknown 9: Awakening برایم اهمیت داشت تا بتوانم با صدایی رسا بگویم که سمت خرید این بازی نروید، مجبور به تکمیل کردن آن شدم. صددرصد اگر شماهم پای روایت Unknown 9 بنشینید، متوجهی الهامات بیش از حد و اندازهاش از دو فرنچایز بسیار محبوب و معروف Tomb Raider و Uncharted میشوید اما دقیقا Unknown 9: Awakening، با تمام الهاماتش از هر نظر برعکس آنها عمل میکند و در لیگ چهارم صنعت بازیهای ویدیویی پا به توپ میشود. نمیدانم، شاید باندای نامکو بدون در نظر گرفتن اهدافش پروژه Reflector Entertainment را قبول کرده است چرا که هیچ اثرپذیری استودیویی دقیقی را مشاهده نمیکنم که حداقل بتوانم با استفاده از آنها از اشکالات و نامهمیات بازی چشمپوشی کنم. سیستم مبارزات بازی هم بیشتر بر پایهی مهارتهای خاص شخصیت اصلی یعنی «هارونا» طراحی شده که قادر است از بُعدی به نام «فولد» برای دستکاری واقعیت بهرهوری کرده و از این بهره، در مقابل دشمنانش استفاده کند؛ این ایده در «تعریف» جذاب است اما در اجرا آنطور که باید و شاید عمل نمیکند. این را هم اضافه کنم که این سیستم مبارزه شامل حرکات «دور و نزدیک»، «Pull و Push» میشود که تقریبا خوب ظاهر میشوند اما در بطنشان محتوای خاصی ندارند.
بازی Unknown 9: Awakening یک اثر کلیشهای و ناقص است
دوربین بازی Unknown 9: Awakening هم جای تعریف ندارد چرا که تمرکز شدیدی «اضافه بر سازمان» بر شخصیت اصلی ایجاد میکند و اگر در یک درگیری حسابی گیر بیفتید، صددرصد همانند من گیج شده و اذیت خواهید شد یا در نهایت بهسراغ استفاده از قابلیت Lock-on میروید تا آن حس بهم ریخته و شکننده دوربین و کنترل بازی را از بین ببرید و بهبود ببخشید. درواقع دوربین بازی آزادی عمل شما را محدود میکند و حس مثبتی را انتقال نمیدهد، همین امر موجب میشود که در مبارزات تنبهتن (Combat System) کم آورده و خسته شوید. بهجز ضعف در سیستم مبارزات، بازی Unknown 9: Awakening از طرف هوش مصنوعی نیز منفورانه ظاهر میشود؛ بهحدی که شاید به خودتان بگویید که مگر میشود دشمنانمان انقدر راحت بهدور خود بچرخند و همانند یک دلقک بهجای چالشسازی، طنزپردازی کنند؟ این واقعیتی است که به همین راحتی انکار نمیشود چرا که شما به آسانی میتوانید مراحل بازی را رد کرده و تمام دشمنان بازی را شکست دهید. شخصاً امیدوارم که این موضوع از طرف استودیو بازیسازی اثر یعنی Reflector Entertainment پیگیری شده و در آپدیتهای بعدی بهطور کامل حل شود.
زمانی که در قسمت Menu بازی بهسراغ درخت مهارتهای هارونا رفتم کمی به روند Unknown 9: Awakening امیدوارتر شدم چرا که شما میتوانید با استفاده از درخت مهارتها، قدرتهای هارونا را در سهبخش مختلف از جمله؛ مخفیکاری، مبارزه و مهارتهای آمبریک ارتقاء دهید. این آپگریدها میتوانند امتیازهای مختلفی را ایجاد کنند و تاثیر مثبت و قابل توجهی را بر روی هارونا بگذارند. متاسفانه بازی Unknown 9: Awakening واقعا یک محصول ناکارآمد و ناقص است. بهعبارتی دیگر، از هر جهت که سعی میکند مثبت عمل کند، جهتی دیگر که منفی ظاهر شده است از این اتفاق جلوگیری مینماید. برای مثال ما اگر بخواهیم از گیمپلی بازی، بهخصوص بحث «مخفی کاریاش» لذت ببریم، موضوع هوش مصنوعی دشمنان و محیط، دوربین و کنترلینگ به میان میآیند و تمام حیثیت مخفیکاری را زیر سوال میبرند، به همین خاطر است که میگویم با یک اثر بسیار ناقص طرف هستیم. با اینکه گرافیک کرکترها جزئیات ندارد اما شهر و جهان بازی Unknown 9: Awakening از گرافیک فنی و هنری خوبی استفاده میکند و یک نورپردازی چشمنواز را به نمایش میگذارد، یکسری باگ و مشکلات فنی هم وجود دارند که به احتمال زیاد طی بروزرسانیهای شرکت رفلکتور بهبود مییابند.
بازی Unknown 9: Awakening بر اساس کد ارسالی ناشر (Bandai Namco) و بر روی PC بررسی شده است.
بهعنوان کلام آخر میبایست بگویم که بازی Unknown 9: Awakening بهعنوان جدیدترین همکاری استودیوهای رفلکتور انترتینمنت (Reflector Entertainment) و باندای نامکو (Bandai Namco) سعی میکند یک محتوای متفاوت را به جهان بازیهای ویدیویی هدیه دهد، محتوایی که در ظاهر از «جادو» استفاده میکند اما در بطن خود «تهی» ظاهر میشود و چیزی برای ارائه کردن ندارد. ایده و کلیات قصهگویی در نوع خود جذاب هستند اما در حیطهی اجرا آنقدر ضعیف عمل میکنند که به شما پیشنهاد میدهم، هیچگاه بهسراغ تجربهی بازی Unknown 9: Awakening نروید مگر دیوانهی بازیگری همچون آنیا چالوترا باشید یا طبق عادت و علاقهی شدیدتان نسبتبه سبک اکشن و ادونچر، بهسراغ تهیه و تجربهی بازی Unknown 9: Awakening حرکت نمایید.
نقاط قوت | نقاط ضعف |
---|---|
ایده و کلیات قصهگویی در نوع خود جذاب هستند | یهوش مصنوعی بهشدت ضعیف عمل میکند |
نورپردازی و گرافیک هنری | گیمپلی بازی تهی و بیاثر است |
فضاسازی مناسب بازی در راستای داستان | سیستم مبارزات بازی بسیار خسته کننده میباشد |
شخصیتپردازی در جایگاه منفوری قرار دارد | |
دوربین و کنترل بد | |
طراحی چهره و جزئیات کرکترها ناخوش هستند | |
انیمیشنها در سطح ایدهآلی ظاهر نمیشوند | |
بازیگری و موشن کپچر بازی ناامید کننده حاضر میشوند |
نظرات