اخبار بازی خبر راهنما و آموزش راهنمای بازی‌ها

چرا کاوش کل دنیای بازی ماینکرفت غیرممکن و یا سخت است؟

کاوش و گشت و گذار ممکن است مکانیک اصلی بازی ماینکرفت (Minecraft) محسوب شود، اما محدودیت‌هایی برای آنچه می‌توان انجام داد هم وجود دارد. کاوش در کل جهان بزرگ آن هم در عناوین جدید از نظر فنی غیرممکن است، اما چرا اینگونه است؟ پاسخ در این واقعیت نهفته است که جهان‌های بازی‌های معاصر بصورت بی‌نهایت در حال تولید هستند و محدودیت‌های سخت‌افزاری برای این که بازیکن تا چه حد می‌تواند پیش از بروز مشکل پیش برود وجود دارد.

به اندازه دنیای بازی ماینکرفت که این روزها در نسخه جاوا و نسخه بدراک وجود دارد، موانع متعددی هم وجود دارند که مانع از کاوش آخرین بلوک‌های محیط بازی توسط بازیکنان می‌شود. در حالی که استودیوی سازنده بازی یعنی موجانگ (Mojang) گفته که جهان‌های بازی بصورت بی‌نهایت تولید می‌شود، شاید بهتر باشد بگوییم که آن‌ها بصورت مجازی بی‌نهایت هستند، چون محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وجود دارد که بازیکنان را از گشت و گذار فراتر از یک فاصله معین باز می‌دارد. در ادامه با مجله بازار همراه باشید تا بدانید ماجرا از چه قرار است.

چرا از نظر فنی گشت و گذار کل جهان‌ بازی ماینکرفت غیرممکن است

در ادامه به محدودیت‌های موجود در نسخه‌های مختلف بازی اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:

محدودیت‌های موجود در نسخه جاوا

کاوش در کل جهان‌های ماینکرفت به دلیل چندین مانع در بازی غیرممکن است.
کاوش در کل جهان‌های ماینکرفت به دلیل چندین مانع در بازی غیرممکن است.

در حالی که چشم انداز کاوش در دنیای بی نهایت تولید شده مطمئناً روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد، اما چندین مانع نرم افزاری و سخت افزاری کاوش کامل جهان‌های بازی ماینکرفت را به یک کار غیرممکن تبدیل می‌کند. علاوه بر موانع فیزیکی در بازی که می‌توانند مانع حرکت بازیکنان از حدی معین شوند، موانع دیگری در فراتر از مرز جهانی قرار دارند که بازیکنان را از کاوش بدون دستکاری فایل‌های بازی باز می‌دارد. مرز جهانی که به طور پیش‌فرض در مختصات X/Z ± ۲۹,۹۹۹,۹۸۴ قرار دارد، یکی از اولین موانع بزرگی است که از اکتشاف دنیای ماینکرفت تا حد امکان جلوگیری می‌کند. اکثر موجودات داخل بازی نمی‌توانند از آن بگذرند و مانع از پیشرفت بازیکنان و ماب‌ها می‌شود. با این حال اکسپلویت‌هایی برای دور زدن مرز جهانی بازی وجود دارد وکدهای دستوری هم می‌توانند این موانع را دور بزنند.

در حالت سورویوال بازی ماینکرفت، موجوداتی که از مرزهای جهانی خارج می‌شوند، دائماً آسیب می‌بینند تا زمانی که به داخل مرزهای آن بازگردند. این را می‌توان در حالت کریتیو یا تماشاگر (Spectator) یا با استفاده از دستورات خاص برطرف کرد. با این حال مانع دیگری در X/Z ± ۳۰،۰۰۰،۰۰۰ وجود دارد، جایی که بازیکنان با ناتوانی در حرکت فراتر از یک نوع دیوار نامرئی مواجه خواهند شد. اگر بازیکنان از کد دستوری تله‌پورت ماینکرفت یا حالت تماشاگر برای حرکت فراتر از مرز X/Z 30,000,000 استفاده کنند، به زور به مکان قبلی تغییر مکان داده خواهند شد. از طریق برخی ترفندها با استفاده از ماین‌کارت‌ها و Superflat، می‌توان به X/Z رسید: ± ۳۰,۰۰۰,۲۵۶ قبل از این که ماین‌کارت نابود شده و بازیکنان به موقعیت X/Z ± ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ بازگردانده شوند.

همانطور که در این نمودار نشان داده شده است، کاوش کامل دنیای ماینکرفت تا حدی به دلیل نیازهای بسیار زیاد به قدرت پردازنده و رم غیرممکن است.
همانطور که در این نمودار نشان داده شده است، کاوش کامل دنیای ماینکرفت تا حدی به دلیل نیازهای بسیار زیاد به قدرت پردازنده و رم غیرممکن است.

در موقعیت X/Z: 30,000,256 ±، جهان‌های نسخه جاوا دیگر تولید نمی‌شوند که نشان‌دهنده پایان دنیای تقریبا بی‌نهایت بازی است. با این حال، با دستکاری سورس کد بازی، بازیکنان می‌توانند زمین بازی را حتی تا فواصل ± ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ بلوک از اندازه جهان قبلی گسترش دهند. به هر حال فراتر از این نقطه رفتن می‌تواند منجر به مشکلات عملکرد بازی شود. محدودیت نسخه جاوا با رسیدن به مختصات X/Z تقریبی ± ۲,۱۴۷,۴۸۳,۶۴۷ در یک سیستم عامل ۳۲ بیتی یا ± ۹,۲۲۳,۳۷۲,۰۳۶,۸۵۴,۷۷۵,۸۰۷ در سیستم عامل ۶۴ بیتی برآورده می‌شود و باید گفت که این پایان قطعی یک سید از نسخه جاوای بازی ماینکرفت بر اساس محدودیت‌های عدد صحیح ریاضی آن‌ها است. حرکت فراتر از این نقطه یا لود شدن تکه‌های جدید از جهان بازی به دلیل محدودیت‌های نرم افزاری باعث از کار افتادن بازی می‌شود.

اگرچه امکان کاوش کامل دنیای ماینکرفت تا مرز جهانی وجود دارد، ولی باید بدانید که رسیدن به محدودیت‌های سخت بدون تغییر سورس کد غیرممکن است. رسیدن به مرز X/Z ± ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ سال‌ها وقت بازیکن را می‌گیرد و اگر فقط با پیاده‌روی، دویدن، الیترا (elytra) و غیره استفاده کند. از آنجایی که وقتی سورس کد بازی دستکاری می‌شود، دنیای بازی تا حد بیرونی بیش از نه کوینتیلیون (quintillion) بلوک گسترش می‌یابد، در واقع رسیدن به این حد به سادگی باید گفت که خیلی طول می‌کشد یا بدون دستکاری کدهای بازی امکان‌پذیر نخواهد بود. علاوه بر این، چندین مکانیک درون بازی قبل از این مرحله کار خود را متوقف می‌کنند و در ادامه هم بازی کرش خواهد کرد.

محدودیت‌های موجود در نسخه بدراک بازی ماینکرفت

سرزمین‌های راه راه که در حدی فراتر از جهان بازی قابل رویت هستند.
سرزمین‌های راه راه که در حدی فراتر از جهان بازی قابل رویت هستند.

در مقایسه با نسخه جاوا، نسخه بدراک هیچ مرز کدگذاری شده فنی ندارد. هر چند که ممکن است به دلیل وجود مانع در موقعیت X/Z ± ۳۰,۰۰۰,۰۰۰، هنوز امکان کاوش کامل جهان بازی در این نسخه وجود نداشته باشد. در حالی که این مانع را می‌توان با استفاده از نرم افزارهای جدا از بازی و ابزارهای خارجی دور زد، اما در ادامه اشکالاتی پیش می‌آید تا زمانی که ماینکرفت غیرقابل بازی شود. یعنی بلوک‌ها شروع به رندر نادرست می‌کنند یا به روش‌های غیرعادی رفتار می‌کنند، زمین نقص‌های بزرگی پیدا می‌کند و برخی از بلوک‌ها، مانند گل‌ها، حتی شروع به فشرده‌سازی به صورت دوبعدی می‌کنند. در موقعیت X/Z ± ۱۶۷۷۷۲۱۶، بازیکنان می‌توانند با زمین‌های راه راه (نباید با سرزمین‌های اصلی ماینکرفت اشتباه گرفته شود) که در آن بلوک‌ها با فاصله‌های فزاینده‌ای بین آن‌ها شروع به تولید می‌کنند، روبرو خواهند شد.

تقریباً در موقعیت ۲,۱۴۷,۴۸۳,۶۴۷ ± X/Z، در حالی که هنوز تکه‌هایی دیگر از جهان بازی می‌توانند از نظر فنی در این نقطه بارگذاری شوند، انجام این کار باعث از کار افتادن نسخه بدراک بازی می‌شود. البته ممکن است محیط بازی از نظر فنی فراتر از این نقطه نمایش داده شود، اما بازیکنان برای رسیدن به آن‌ نقاط به دلیل پیش آمدن اشکالات فنی از بازی بیرون انداخته خواهند شد. در حالی که کاوش کامل جهان‌های بازی در نسخه‌های جاوا و بدراک غیرممکن است، باز هم برای بازیکنان امکان کاوش کامل دنیاهای قدیمی‌تر وجود دارد، مانند آنچه در نسخه کنسول، نسخه جدید نینتندو ۳DS دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه پس از گم شدن در بازی ماینکرفت پایگاه خود را پیدا کنیم؟

این به آن دلیل است که آن دنیاها در اندازه محدودی در مقایسه با نسخه جدید بازی تولید می‌شوند. حتی در یک موقعیت که محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یک پلتفرم وجود نداشت، کاوش کامل دنیایی فراتر از مرزهای جهانی در جاوا یا بدراک با پای پیاده می‌تواند یک عمر طول بکشد. شاید روزی دنیای بازی واقعاً نامحدود شود، اما فناوری‌ هنوز آنقدر پیشرفت نکرده است. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات خود را در این باره حتما با ما به اشتراک بگذارید.

بهترین بازی‌های سال با امید لنون

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
11 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
پاسخ

اینقد اینو نگید.بذارید ما فرض کنیم بی نهایته برامون جذاب تره.لذت بازی خراب میکنید.من همیشه خوشحال بودم میگفتم انگار دارم در واقعیت کاوش‌میکنم

آزادی خاه
پاسخ

راست میگی انقد گند نزنید تو ماینکرافت

ریش سفید
پاسخ

عزیز من تو خیالت راحت هیچ وقت تو سروایول نمیتونی کل زمین ماینکرافت رو بگردی ینی تقریبا غیر ممکنه

ماینکرافت
پاسخ

من بدونه کامند بلاک رفتم ۴ تول کشید تا برسم به اخره زمین همه چی راه راه بود

Ali
پاسخ

جدی تازه فهمیدی؟

حیدر سامورایی
پاسخ

بابا اینقد بزرگه فرض کنید بی نهایته یه جا بمونید خونه بسازید نه اینکه برید دنبال بوردر و دلتون بگیره😐

پادشاه
پاسخ

ما نیازی به این حرفا نداریم همینطوری راحتیم فکر کنیم دنیا ماینکرافت بی نهایته

ماین پلیر
پاسخ

آخه ماینکرفت مگه اتو جنرتور نیست؟ پس چجوری بوردر داره

SectionDavid
پاسخ

ماینکرفت هر سری که به جای دیگه میری یه دنیای دیگه پدید میاره چجوری اخرین قسمتشو پیدا کردین

Ali
پاسخ

باع

Ali
پاسخ

نمیدونم فیکه یا نه ولی من کلی ویدیو و مطلب در مورد پایان ماینکرفت خوندم ولی این بنظرم فیکه من خودم ۷ سال ماین پلی میدم شما پاسخ بگین چند ساله پلی میدید…