سازندگان بازی Remnant 2 توانستهاند با استفاده درست از المانهای سولزلایک گیمپلی سرگرم کنندهای را خلق کنند که نکات مثبت بسیاری را در خود جای داده است. با نقد و بررسی Remnant 2 همراه مجله بازار باشید.
در سال ۲۰۱۹ نسخهی اول این بازی با نام Remnant: From the Ashes عرضه شد. این اثر با استفاده از ساختار جدید گانپلی در بازیهای سبک سولزلایک توانست به محبوبیت خوبی میان گیمرها دست پیدا کند، اما مشکلات موجود در بخشهایی مانند گیمپلی و طراحی محیط باعث شد این بازی به جایگاهی که حقش را داشت دست پیدا نکند. پس از ۴ سال از انتشار نسخهی اول حالا Remnant 2 منتشر شده است، در این نسخه فایر گیمز توانسته مشکلات را تاحد بسیاری برطرف کند اما هنوز هم در بخشهای مختلف بازی ایرادات کوچک و بزرگ زیادی به چشم میخورند که باعث میشوند با یک بازی کم عیب و نقص روبرو نباشیم.
شروع داستان بازی Remnant 2
داستان Remnant 2 دهها سال پس از داستان نسخهی اول روایت میشود. در شروع بازی خود را در کنار یکی از دوستانمان مشاهده میکنیم که در حال تلاش کردن برای زنده ماندن در این دنیای آخرالزمانی هستیم. بعد از گذشت مدتی متوجه میشویم که Root به طور کامل از بین رفته است، همچنان در زمین شرایط آخرالزمانی حاکم است و تنها محیط امن در دنیای بازی Ward 13 است. یکی از دریمرهایی که در بازی با آن آشنا میشویم کلمنتاین است. پس اینکه در داستان بازی با World Stone روبرو میشویم، کلمنتاین ناگهان وارد آن میشود حالا شما باید به جستجوی او بپردازید.
هرچه در دنیای ناشناخته Remnant 2 پیشروی میکنیم به موضوعات ترسناکتری پی میبریم. باید در نظر داشته باشید که داستان بازی ارتباطات زیادی با داستان نسخهی قبلی دارد و برای درک کامل آن نیاز دارید که تاحد زیادی در جریان داستان نسخهی قبلی بازی باشید. میتوان گفت Remnant 2 شروع داستانی مناسبی دارد. روایت داستان به صورت خطی است و برای آشنایی بیشتر با این دنیای آخرالزمانی بهتر است به دنبال دست نوشتهها و کاراکترهای داستانی باشید. نکتهی مهم در قسمت داستان رمنانت ۲ بخش پایان بندی است، برای پایان بندی سازندگان ریش و قیچی را به دست گیمرها میسپارند و بازیکنان باید با توجه به اطلاعات جمعآوری شده در طول بازی، به صورت فردی از آن نتیجهگیری کنند. در این بخش ضعف واضحی دیده میشود و به جرات میتوان گفت پایان بندی Remnant 2 میتوانست خیلی بهتر از چیزی که هست باشد.
تنها باز بودن پایان داستان مشکل اصلی نیست، مشکلات دیگری مانند ضعف نوع روایت هم باعث ضعیف بودن این بخش هستند. در شروع بازی شما باید نقش اصلی داستان یا کرکتر خود را شخصیسازی کنید. یکی دیگر از نقاط ضعف بازی نداشتن شخصیت پردازی است، نه تنها کارکترهای فرعی شخصیت پردازی خاصی ندارند بلکه شخصیت اصلی که خود شما هستید هم شخصیت پردازی داستانی ندارید. نقطه ی عطف Remnant 2 گیمپلی جذابش به حساب میآید، این بخش به دلیل سرگرمکنندگی خود میتواند بر روی مشکلات داستان بازی سایه بیاندازد.
بازی سوم شخص است و محوریت اصلی آن بر روی جمعآوری مهمات است. سیستم تیراندازی Remnant 2 با استفاده از المانهای سولزلایک توانسته در دل گیمرها جای باز کند و نوآوری جذابی به حساب آید. در ابتدا با اولین ورود به بازی باید کرکتر خود را شخصیسازی کنید. بعد از شخصیسازی کرکتر خود حالا نوبت به انتخاب سلاح دور برد و سلاح سرد میرسد که هر دو از گانپلی جذابی برخوردار هستند. در این بخش همهچیز تاحد زیادی خوب عمل میکنند ولی دو مشکل بزرگ هم به چشم میخورد. دویدن و غلت خورد در هنگام مبارزات انیمیشن خوبی ندارند و حتی گاهی اوقات در مبارزات سخت میتوانند موجب گیج شدن شما شوند.
برای بهبود سیستم مبارزات تیم سازنده از مادها و آیتمهایی به نام Mutator استفاده کردهاند. این امکان وجود دارد که برای هر اسلحه از یک ماد و یک Mutator استفاده کرد. میتوانید از مادها در طول مبارزات برای بیشتر کردن قدرت اسلحهیتان استفاده کنید، Mutatorها هم قدرتهای ثانویه هستند که در طول بازی در اختیار شما قرارمیگیرند. در طول بازی میتوانید از آیتمهای خاصی استفاده کنید که قدرتتان را به مراتب افزایش دهند. تیم سازندهی Remnant 2 به گیمرها قدرت تصمیمگیری زیادی داده است تا بتوانند با افزایش قدرتهای کرکتر خود نقاط ضعف خود را پوشش بدهند.
اهمیت کلاسها در Remnant 2
پایه و اساس نبردهای بازی بر اساس کلاسها شکل میگیرد. به عنوان مثال کلاس هانتر دارای مهارت ویژهای در زمینهی شناسایی موقعیت دشمنان است. به طور کلی هر کلاس دارای سه مهارت منحصر به فرد و تعدادی پرک است که با ارتقاء سطح خود میتوانید تمامی آنها را باز کنید. گفتی است که پس از تجربهی مدتی از داستان بازی این امکان فراهم میشود تا کلاس دوم را هم برای خود انتخاب کنید در این صورت میتوانید به طور همزمان از دو کلاس استفاده نمایید. این مسئله باعث شده تا در بازی آزادی بیشتری داشته باشیم. برای مثال اگر مدیک را به عنوان دومین کلاس خود انتخاب کنیم، این امکان وجود دارد که با استفاده از قدرت آن نوار سلامتی خود را پر کنیم یا با تمام شدن معجونها باز هم به گشت و گذار در جهان رمنانت ۲ بپردازیم.
به غیر از مواردی که به آنها اشاره کردیم سیستم ارتقاء عملکرد دیگری به نام Trait هم در Remnant 2 وجود دارد که با استفاده از آن میتوان نوار سلامت، نوار استقامت، قدرت ماد، سلاحها و موارد دیگر را بازیابی کرد. البته این قدرت دارای محدودیت است و باید با گشت و گذار در دنیای Remnant 2 آنها را جمعآوری کنید. با توجه به پاداشهای مختلف در دنیای بازی گشت و گذار در آن خالی از لطف نیست و با این کار میتوانید به مواردی دست پیدا کنید که به شما در طول بازی کمک بهسزایی بکنند. آرمورها هم در رمنانت ۲ وجود دارند و با استفاده از آنها میتوانید قدرت و استقامت کرکتر خود را تاحد قابل توجهی افزایش دهبد.
نسخهی دوم بازی از سیستم قرارگیری آیتمها و کرکترها به صورت تصادفی استفاده میکند. این سیستم باعث میشوند تا هر گیمر با تجربهی رمنانت ۲ به موارد مختلفی نسبت به دیگری دست پیدا کند و روند بازی تکراری نباشد. البته تا قبل چکپوینتها میتوانید دنیای خود را ریرول هم بکنید. با این کار شما به اولین نقطهی بازی برمیگردید اما با دنیایی کاملا جدید. این موضوع باعث شده تا Remnant 2 برای مدت زمان طولانی محتوای جدیدی برای ارائه کردن داشته باشد.
ضعف طراحی باسها در Remnant 2
باسهای اصلی و فرعی در Remnant 2 از طراحی خوبی برخوردار نیستند و نمیتوانند مبارزات خاطرهانگیز و جذابی را بهجا بگذارند. باسهای فرعی و اصلی تنها موجودات نخراشیدهای هستند که شما ار به چالش میکشند. بازی دارای حالت کوآپ سهنفره هم هست که میتواند خالق نبردهای جذابتری باشد. سیستم گیمپلی Remnant 2 از ساختار خوبی بهره میبرد، تمامی اعمال در بازی مانند ارتقا و تقویت شخصیت به صورت مستقیم روی گیمپلی تاثیر مثبت دارد، اما عینحال مشکلاتی همانند طراحی دشمنان، سیستم دویدن و غلت خوردن در اکثر مواقع اذیت کننده هستند.
بازی از لحاظ بصری تجربهی خوبی را منتقل میکند. نورپردازیها مناسب هستند و در اکثر مواقع باعث میشوند تا جلوههای زیبایی از محیط به نمایش گذاشته شود. البته در ساخت Remnant 2 از کاتسینهای متفاوتی هم استفاده شده که منجرب به روایت بهتر داستان میشود. بهغیر از مواردی که به آنها اشاره شد در زمینههایی مانند طراحی مناطق مختلف و سلاحها بازی از کیفیت و تنوع خوبی برخوردار است. هر بخش از بازی دارای محیط اختصاصی است و باسها در مکان مخصوص به خود قرار دارند. اسلحههاِ، رینگها، زرهها و آیتمهای دیگر به اندازهای خوب طراحی شدهاند که میتوان با استفاده از آنها نبردهای هیجانانگیز و متنوعی را تجربه کرد. در بخش فنی رمنانت ۲ بدون هیچگونه مشکلی پردازش میشود و مشکلاتی مانند افت فریم یا ایرادات مربوط به نورپردازی در آن به چشم نمیآید.
Remnant 2 در بخش موسیقی عملکرد قابل قبولی را ارائه میدهد. زمانی که در بازی با دشمنان مواجه میشویم موسیقی شدت میگیرد و این باعث افزایش هیجان در نبردها میشود. وقتی به سراغ باسها میرویم موسیقیهای متفاوتی پخش میشوند که احساس حماسی بودن نبردها را به خوبی منتقل کنند. در بحث افکتهای صوتی هم همهچیز خوب است و نمیتوان ایرادی از این قسمت گرفت. بهطورکلی Remnant 2 تجربهای کاملتر از نسخهی اول این بازی ارائه میدهد ولی باز هم با وجود مشکلات مختلف نمیتواند به اثری ماندگار در دنیای بازیهای ویدیویی بدل شود.
نکات مثبت | نکات منفی |
---|---|
گانپلی متفاوت و جذاب | پایان بندی داستانی ضعیف |
سیستم لوت تاثیرگذار در روند بازی | نداشتن شخصیت پردازی کرکترها |
تاثیر مثبت ارتقاها و آیتمها روی گیمپلی بازی | ضعف انیمیشن دویدن و غلت خوردن در نبردها |
طراحی نامناسب باسها |
نظرات